Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
czwartek, 21 listopada 2024 21:23

Kierowcy od wtorku płacą więcej za parkowanie w SPPN

Za pierwszą godzinę trzeba zapłacić 4,5 zł, wzrosły także ceny kar za nieopłacenie postoju. Zarząd Dróg Miejskich skorzystał z możliwości podniesienia opłat do maksymalnej wysokości, jaka jest dopuszczona przez rządową ustawę.

W czerwcu Rada Warszawy przyjęła uchwałę, która ustanowiła od 15 sierpnia nowe stawki za parkowanie w Strefie Płatnego Parkowania Niestrzeżonego. Wynoszą one: za pierwszą godzinę - 4,5 zł, drugą - 5,4 zł, trzecią - 6,4 zł, czwartą i kolejną - 4,5 zł. Jest to wzrost o 15% w stosunku do dotychczasowych opłat. Poprzednie podwyżki miały miejsce w styczniu 2021 roku, wtedy wydłużono godziny obowiązywania strefy do 20:00. Za całodniowe, 12-godzinne parkowanie kierowcy bez abonamentu zapłacą więc 56,8 złotego.

Jak zmiany argumentują drogowcy ze stołecznego ratusza? Zamiast o podwyżce, mówią o urealnieniu opłat i waloryzacji.

"W 2020 r. kiedy ustalana była poprzednia wysokość stawki, radni określili ją na poziomie 0,15% minimalnego wynagrodzenia (taki limit wynika z ustawy o drogach publicznych). Wraz ze wzrostem płac opłata za parkowanie przestaje spełniać swoją funkcję, ponieważ staje się relatywnie niższa. Dlatego konieczna było waloryzacja stawki opłat za postój." - opisuje Zarząd Dróg Miejskich, dodając jednocześnie, że strefa nie służy generowaniu zysków, ale jej podstawowym celem jest zapewnienie wolnych miejsc postojowych w warunkach dużej presji parkingowej w centralnych obszarach miasta.

Zmiany dotknęły także opłatę dodatkową za nieopłacenie postoju - zamiast dotychczasowych 250 zł, teraz zmotoryzowani warszawiacy i warszawianki zapłacą 300 zł, przy czym kara wniesiona w ciągu 7 dni będzie zmniejszona o 100 zł. Cena za abonament pozostała natomiast bez zmian.

fot. Zarząd Dróg Miejskich

Wciąż taniej niż w 2008 roku?

Urzędnicy przekonują też, że nowe stawki będą dwukrotnie mniej odczuwalne niż stawki ustanowione w 2008 r. I to się zgadza. Natomiast warto zaznaczyć, że w 2008 roku strefa parkowania obejmowała jedynie ścisły obszar Śródmieścia, dziś SPPN rozszerza się na tereny znacznie wychodzące poza centralny obszar, w związku z czym do uiszczania opłaty zobowiązywana jest znaczna i coraz większa część mieszańców i mieszkanek Warszawy. Wraz z rosnącą liczbą mieszkańców, rośnie jednocześnie liczba samochodów, co oznacza większą presję parkingową na ograniczoną przestrzeń miasta.

Priorytet komunikacyjny w mieście nadawany jest od kilkunastu lat komunikacji zbiorowej oraz rowerom ze względu na ich niską w porównaniu do samochodów emisyjność. Opłaty te, oprócz zapewnienia dostępności miejsc wpływają także na wybory kierowców, którzy rezygnują czy minimalizują ilość podróży samochodem, w sytuacjach, gdy mogą uniknąć opłaty wybierając inny środek transportu czy załatwić daną sprawę lokalnie.


image

image

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

KOMENTARZE
Autor komentarza: MuranowiankaTreść komentarza: Co z miejscami parkingowymi przy ul Esperanto? Mieszkańcy wielu bloków nie mają możliwości parkowania na wydzielonym miejscu przy bloki bo zabudowa z prlu na to nie pozwala. Również np. stary podest który jest w uliczce wewnetrznej bloku należy do moasta, walają się tam śmieci, ale chyba jest tam ujęcie wody...Patrząc na ten plan wygląda, że od strony Esperanto będą wjazdy na osiedle. Już nie mówię o tym, że Esperanto jest zatłoczone, bo zaraz przy Kliffor jest szkoła podstawowa, a tam gdzie ma być planowane wydłużenie miłej jest liceum i po przeciwnej stronie żłobek. Jest to wspaniała dzielnica i znalazł biznesmen sposób na zdegradowanie urokliwego Muranowa.Data dodania komentarza: 22.10.2024, 20:21Źródło komentarza: Pierwszy krok w stronę rozbiórki Klifu. Na ile to realne?Autor komentarza: Bożena WróblewskaTreść komentarza: Brak osiedli na KoleData dodania komentarza: 19.10.2024, 19:05Źródło komentarza: Najlepsze miejsca na Woli. To one budują charakter dzielnicyAutor komentarza: ArcziTreść komentarza: Kurwa by się wzięli za tych złodziei z rządu , gościa na bazarze nie chroni immunitetData dodania komentarza: 19.10.2024, 07:16Źródło komentarza: Działania Policji na wolskim bazarzeAutor komentarza: maniekTreść komentarza: Wizja lokalna? Akurat nic nie będzie w tym czasie kurzyć, hałasować, trąbić, łomotać, pędzić, blokować, wymuszać... no chyba przez przypadek :)Data dodania komentarza: 17.10.2024, 15:53Źródło komentarza: Jaka przyszłość ciężarówek na Odolanach?Autor komentarza: ciekawskiTreść komentarza: osiedle z 1 blokiem no ok 100 mieszkań z budynkiem w kształcie sześcianika to szczyt osiągnieć renomowanej firmy . A może trzeba zmienić plan do wybudowania blokowiska, działka trochę kosztowała a jeden bloczek się nie spina .Data dodania komentarza: 1.10.2024, 09:57Źródło komentarza: Zamiast mieszkań na wynajem powstaną deweloperskie. Kolejne osiedle powstanie na OdolanachAutor komentarza: JJBTreść komentarza: Może mieszkańcy chcą by 105 zahaczało a nie zachaczało o Odolany :)Data dodania komentarza: 31.08.2024, 11:41Źródło komentarza: Linia 105 zahaczy o Odolany. Burza po decyzji ZTM-u