Niezadowolenie z konsultacji społecznych i zmian w trasach popularnych na Woli autobusów słychać z niemal każdej strony. Radni dzielnicy po raz kolejny przyjęli stanowisko stanowczo sprzeciwiające się zmianom tras linii 190 i 171, proponując także wydłużenie trasy nowej linii 155 mającej łączyć Zajezdnię Wola z Torwarem. Na nowe, zmienione trasy autobusy wyjadą w sobotę, 16 lipca.
Zdaniem wolskich radnych, którzy na ostatniej sesji przyjęli swoją opinię w stanowisku, Zarząd Transportu Miejskiego nie wziął pod uwagę głosu mieszkańców wyrażonego w konsultacjach społecznych. Mieszkańcy Woli w czasie ich trwania, bronili jak niepodległości linii 171 i 190, kursujących ulicą Górczewską kolejno od 1991 i 1999 roku. Autobusy te pozwalały dotrzeć im do wielu miejsc na terenie miasta oddalonych od metra bez konieczności przesiadek.
Pierwszy apel radnych dzielnicy wybrzmiał w maju, kiedy to poza postulatem o pozostawienie w niezmienionym kształcie linii 171 i 190 wnioskowali także o utrzymanie na obecnych trasach linii 109, 149, 154, 201 i 167 do końca października 2022 roku.
"Zależy nam, aby na podstawie wiarygodnych danych o przewozach mieszkańców po otwarciu nowych stacji drugiej linii metra ocenić, czy dalej cieszą się one popularnością i podjąć właściwą decyzję mającą wpływ na codzienne funkcjonowanie mieszkańców Warszawy" - czytamy w stanowisku radnych Dzielnicy Wola. "Niestety instytucje odpowiedzialne za transport publiczny w Warszawie nie wzięły pod uwagę głosu mieszkańców i nie zdecydowały się na takie rozwiązania, co w konsekwencji wpłynie negatywnie na komfort podróży nie tylko na terenie Dzielnicy Wola, ale całej Warszawy" - dodają radni.
Główne postulaty mieszkańców poszły do kosza
Zamiast urozmaicić siatkę transportową Warszawy metro zabierze części mieszkańcom bezpośrednie połączenia do wielu miejsc, zmuszając ich do wykorzystania metra. Przesiadka do metra nie jest czymś zachęcającym m.in. dla osób starszych, osób z dziećmi czy osób z niepełnosprawnościami, gdy wcześniej do danego miejsca mogli dojechać bezpośrednio. W pewnym sensie zabiera się swobodę wyboru. Warto dodać, że na I linii metra dosyć często mają miejsce sytuacje, gdy metro przestaje kursować z powodu pozostawionego bagażu. Utrzymanie jednego autobusu na dłuższej, nawet dublującej się relacji z rzadszym kursowaniem byłoby racjonalnym kompromisem. Mimo to, postulaty dot. pozostawienia na starych trasach autobusów 190 i 171 poszły do kosza. Uwzględnione przez Zarząd Transportu Miejskiego zostały za to głosy dotyczące zachowania połączenia Torwaru/Powiśla z bliską Wolą. ZTM wyznaczył nową liniię 155 na trasie:
ZAJEZDNIA WOLA – Wolska – Młynarska – Leszno – Okopowa (powrót: al. Solidarności – Wolska) – al. Solidarności – pl. Bankowy – Marszałkowska – Aleje Jerozolimskie – Bracka – pl. Trzech Krzyży (powrót: Nowy Świat) – Książęca – Rozbrat – Górnośląska – Solec – Łazienkowska – TORWAR (powrót: Łazienkowska – Rozbrat)
Zmianę tą postanowili skomentować radni Woli:
"Jedyną akceptowalną zmianą zaproponowaną przez Zarząd Transportu Miejskiego jest utworzenie linii 155. Ma ona połączyć Torwar z Wolą przez pl. Bankowy. W czasie konsultacji jako Radni Dzielnicy Wola m.st. Warszawy wraz z mieszkańcami wniskowaliśmy o tego typu linię zastępczą. Apelujemy jednak o modyfikację jej trasy na terenie Dzielnicy Wola. W obecnych planach linia 155 będzie rozpoczynała trasę na pętli "Zajezdnia Wola", skąd autobusy wyruszą w kierunku Torwaru. W naszej opinii przystankiem początkowym powinno być Koło (w okolicy Bazaru na Kole), dalej rekomendujemy przejazd ul. Księcia Janusza, następnie ul. Górczewską w kierunku Młynarskiej. Zmiana ta poprawi komfort przejazdu większej liczby mieszkańców Woli m.in. z takich obszarów dzielnicy jak Koło, Ulrychów i Młynów" - wyliczają.
Wszystkie zmiany w komunikacji miejskiej wdrażane 16 lipca są dostępne pod adresem: https://www.wtp.waw.pl/zmiany/2022/07/13/zmiany-w-komunikacji-naziemnej-zwiazanych-z-wydluzeniem-linii-metra-m2-do-stacji-bemowo/
fot. tytułowe Adam Klocusky
Napisz komentarz
Komentarze