Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
czwartek, 21 listopada 2024 11:46

Osiedle pomiędzy dwoma jezdniami Okopowej. Tak powstawało

[TYLKO U NAS] W 1959 r. odbył się zamknięty konkurs architektoniczny SARP na projekt osiedla "Kercelak". Wybudowane cztery lata później blokowisko jest dziś enklawą otoczoną dwoma "nitkami" ul. Okopowej - jednej z najbardziej hałaśliwych i ruchliwych arterii w mieście.

Tam, gdzie dziś al. Solidarności przecina się z ul. Towarową i Okopową, tam przed II wojną światową znajdował się plac. Na Kercelaku, bo tak nazywał się ów plac, przez długie lata funkcjonowało targowisko. Na początku jego istnienia, w końcówce lat 80. XX w. handlowano tu głównie paszą. Wraz z upływem lat Kercelak przerodził się w miejsce, gdzie można było kupić niemal wszystko. Był to najsłynniejszy targ przedwojennej stolicy, a nawet Polski. Określano go jednak często jako targowisko tandety, biedoty i nędzy – charakteryzujący się swoim specyficznym folklorze i "egzotyką". Na Kercelaku działała bowiem mafia, dochodziło tam do kradzieży, a handlowała i kupowała tam głównie biedota – stąd przytaczana we wspomnieniach "tandeta". Oficjalnie zniszczone podczas II wojny światowej targowisko zostało zlikwidowane w 1947 r., a ostatnie oznaki handlu na Kercelaku zniknęły w 1949 r., wraz z przeprowadzeniem przez plac Trasy W-Z.

Stragany na targu Kercelak - widok w stronę ul. Ogrodowej. Na pierwszym planie stary Żyd, w tle grupa osób pozujących z dziećmi. Zdjęcie datowane na lata 1926-1935
Stragany na targu Kercelak - widok w stronę ul. Ogrodowej. Na pierwszym planie stary Żyd, w tle grupa osób pozujących z dziećmi. Zdjęcie datowane na lata 1926-1935

Nowe osiedle symbolicznym nawiązaniem do Kercelaka

To właśnie od nieistniejącego już wolskiego targowiska wzięła się nazwa "Kercelak", nadana w 1959 r. planowanemu osiedlu na terenach przy ul. Okopową pomiędzy Trasą im. gen. Świerczewskiego (dzisiejszą al. "Solidarności") a Cmentarzem Żydowskim na Woli. Wówczas odbył się konkurs na zagospodarowanie wolnych terenów i projekt osiedla będącego uzupełnieniem osiedla Młynów w rejonie ulic Okopowej – Nowo Towarowej i cmentarzy ewangelickiego i żydowskiego. Zakładano, że osiedle wskrzesi nazwę "Kercelak", nawet mimo braku charakterystycznych kramów i budek znanych z przedwojennego targowiska. Później się przekonamy, że ostatecznie osiedle zyska nazwę "Okopowa-Towarowa". W konkursie SARP mającym wyłonić koncepcję budowy kolejnego z osiedli budowanych przez Dyrekcję Budowy Osiedli Robotniczych „Warszawa – Północ”, zaproszono cztery zespoły architektów i architektek. 

12-piętrowe bloki warunkiem sine qua non

Konkurs miał być próbą rozwiązania panującego ówcześnie problemu w budownictwie mieszkaniowym, jakim miały być 12-kondygnacyjne budynki. Szukano idealnego rozwiązania, które mogłoby być powtarzalne i zastosowane nie tylko na "Kercelaku", ale również w innych miejscach. Oprócz samego układu urbanistycznego wymogiem konkursowym było zaprojektowanie rzutów typowych mieszkań oraz koncepcji konstrukcyjnej i realizacyjnej osiedla. Komisja konkursowa, której przewodniczył prof. Bolesław Schmidt, wybrał zwycięski projekt. Jego autorem był arch. Jan Klewin, który tego samego roku (1959 r.) został laureatem nagrody m. st. Warszawy w dziedzinie budownictwa. Konsultantem technicznym pracy był inż. Andrzej Wadowski – to on opracował projekty konstrukcyjne.

Co zakładał projekt Klewina? Przede wszystkim wzniesienie budynków dla ok. 5600 mieszkańców i mieszkanek – 12 oraz 4 kondygnacyjnych. Oprócz budynków mieszkalnych w koncepcji znalazł także tradycyjny zespół handlowy, szkoła, przedszkole i ośrodek zdrowia – a więc wszystko, co powinno znaleźć się na dobrze zaprojektowanym i funkcjonalnym osiedlu. Nie zabrakło również garaży dla ok. 100 samochodów. Realizację projektu planowano na lata 1961-1963. Finalnie, osiedle powstało w latach 1963-1967. Zgodnie z pierwotnym projektem i zwycięską makietą arch. Klewina wzniesionych zostało siedem 12 kondygnacyjnych, wolnostojących budynków. Inne budynki, na zachód od ul. Okopowej wzniesiono już w innym układzie. 

Makieta zwycięskiego projektu osiedla
Makieta zwycięskiego projektu. Fot. Stolica : warszawski tygodnik ilustrowany. R. 14, 1959 nr 50 (13 XII)

Estakada, która nigdy nie powstała

Wspomniana wcześniej ul. Nowo Towarowa to ulica, która miała powstać na wschód od późniejszego osiedla 'Kercelak'. "Będzie to główna arteria przelotowa śródmieścia w kierunku N-S przebiegająca prawdopodobnie na estakadzie. Ul. Okopowa do czasu wybudowania ul. Towarowej stanowić będzie część mostowej trasy obwodowej. Później jej rola zejdzie do roli ulicy osiedlowej z rezerwą dla parkowania" – czytamy w miesięczniku "Stolica" z 1959 r. Estakady, jak wiemy, na ul. Okopowej dziś, ani w przeszłości nie znajdziemy. Z kolei druga "nitka" dzisiejszej ul. Okopowej, położona na wschód od osiedla (tak samo jak projektowana ul. Nowo Towarowa) powstała pomiędzy 1983 a 1987 rokiem. Widać to dobrze na archiwalnych ortofotomapach z tego okresu. Ul. Okopowa nigdy jednak nie stała się ulicą osiedlową, a jej rola w komunikacyjnym szkielecie stolicy z każdym rokiem wzrastała. 

Widok z lotu ptaka na osiedle Okopowa-Towarowa. 1976/1977 r. - fot. mapa.um.warszawa.pl
Widok z lotu ptaka na osiedle Okopowa-Towarowa. 1976/1977 r. - fot. mapa.um.warszawa.pl

 

Widok z lotu ptaka na osiedle Okopowa-Towarowa. 1987 r. - fot. mapa.um.warszawa.pl
Widok z lotu ptaka na osiedle Okopowa-Towarowa. 1987 r. - fot. mapa.um.warszawa.pl

Osiedle po latach. Dobre miejsce do życia?

Od początku budowy osiedla upłynęło już ponad 60 lat. Co możemy powiedzieć o nim z dzisiejszej perspektywy? Z pewnością jednym z pierwszych skojarzeń jest hałas. Osiedle mieści się na niewielkiej wyspie pomiędzy dwoma jezdniami jednej z najruchliwszych arterii komunikacyjnych w mieście, zarazem tuż obok torów tramwajowych. Z kolei luźne usytuowanie budynków sprawia, że nie ma wykształconych przestrzeni sąsiedzkich, które oferowałyby mieszkańcom i mieszkankom budynków większą prywatność i prowokowałyby do silniejszej integracji. Przestrzenie przy budynkach noszą zaś dotkliwe oznaki upływu lat i wymagają modernizacji. Duże gabaryty budynków i ich skala także nie budzą pozytywnych odczuć – bloki te mogą być dla wielu osób nieco przytłaczające. Jednym ze znaków rozpoznawalnych osiedla jest na pewno tzw. "okrąglak", w którym znajdują się do dziś funkcjonujące lokale usługowe. 

W artykule zostały wykorzystane informacje z miesięcznika Stolica : warszawski tygodnik ilustrowany. R. 14, 1959 nr 50 (13 XII) oraz dziennika Życie Warszawy – 282 z 25 XI 1959 r.

Powiązane galerie zdjęć:

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

LS 02.06.2024 15:45
Bardzo ciekawy artykuł!

KOMENTARZE
Autor komentarza: MuranowiankaTreść komentarza: Co z miejscami parkingowymi przy ul Esperanto? Mieszkańcy wielu bloków nie mają możliwości parkowania na wydzielonym miejscu przy bloki bo zabudowa z prlu na to nie pozwala. Również np. stary podest który jest w uliczce wewnetrznej bloku należy do moasta, walają się tam śmieci, ale chyba jest tam ujęcie wody...Patrząc na ten plan wygląda, że od strony Esperanto będą wjazdy na osiedle. Już nie mówię o tym, że Esperanto jest zatłoczone, bo zaraz przy Kliffor jest szkoła podstawowa, a tam gdzie ma być planowane wydłużenie miłej jest liceum i po przeciwnej stronie żłobek. Jest to wspaniała dzielnica i znalazł biznesmen sposób na zdegradowanie urokliwego Muranowa.Data dodania komentarza: 22.10.2024, 20:21Źródło komentarza: Pierwszy krok w stronę rozbiórki Klifu. Na ile to realne?Autor komentarza: Bożena WróblewskaTreść komentarza: Brak osiedli na KoleData dodania komentarza: 19.10.2024, 19:05Źródło komentarza: Najlepsze miejsca na Woli. To one budują charakter dzielnicyAutor komentarza: ArcziTreść komentarza: Kurwa by się wzięli za tych złodziei z rządu , gościa na bazarze nie chroni immunitetData dodania komentarza: 19.10.2024, 07:16Źródło komentarza: Działania Policji na wolskim bazarzeAutor komentarza: maniekTreść komentarza: Wizja lokalna? Akurat nic nie będzie w tym czasie kurzyć, hałasować, trąbić, łomotać, pędzić, blokować, wymuszać... no chyba przez przypadek :)Data dodania komentarza: 17.10.2024, 15:53Źródło komentarza: Jaka przyszłość ciężarówek na Odolanach?Autor komentarza: ciekawskiTreść komentarza: osiedle z 1 blokiem no ok 100 mieszkań z budynkiem w kształcie sześcianika to szczyt osiągnieć renomowanej firmy . A może trzeba zmienić plan do wybudowania blokowiska, działka trochę kosztowała a jeden bloczek się nie spina .Data dodania komentarza: 1.10.2024, 09:57Źródło komentarza: Zamiast mieszkań na wynajem powstaną deweloperskie. Kolejne osiedle powstanie na OdolanachAutor komentarza: JJBTreść komentarza: Może mieszkańcy chcą by 105 zahaczało a nie zachaczało o Odolany :)Data dodania komentarza: 31.08.2024, 11:41Źródło komentarza: Linia 105 zahaczy o Odolany. Burza po decyzji ZTM-u