Stacja Warszawa Główna obsługuje pasażerów od marca 2021 roku. Kładki nad stacją nie udało się wykonać na czas, a potem kilkukrotnie przekładano termin jej oddania do użytku pasażerów. I choć już jest otwarta, mieszkańcy zastanawiają się, dlaczego zrezygnowano z rowerowego podjazdu, który na początku był w planach PKP PLK S.A.
194-metrowa kładka, łącząca Wolę i Ochotę otwarto. Stalowy obiekt, znajdujący się po zachodniej stronie stacji ma ułatwić dojście do peronów, zarówno z Alei Jerozolimskich w okolicy skrzyżowania Spiskiej z ul. Kolejowej.
Sam fakt powstania kładki cieszy, bo zszywa on dwie części miasta, odseparowane od siebie torami kolejowymi. Tworzy nowe, piesze połączenie z Ochoty na Czyste, skąd Przyokopową i Karolkową będzie można dostać się na ul. Kasprzaka. Na kładkę prowadzą schody i dwie windy, które umożliwiają korzystanie m.in. osobom z niepełnosprawnościami.
Kładka została ogłoszona już przez niektórych jednym z najlepszych miejsc do uprawiania trainspottingu, czyli hobby polegegającego na obserwowaniu i fotografowaniu pociągów oraz zapisywaniu ich numerów seryjnych. I to się potwierdza. Oprócz czystego widoku na tory kolejowe na mocno eksploatowanym odcinku pomiędzy Warszawą Zachodnią a Warszawą Centralną, zobaczymy także z góry dawny dworzec Warszawy Głównej, na którym odbywa się Nocny Market oraz składy Stacji Muzeum. W dodatku ruiny zabudowań Poczty Polskiej.
Windy zamiast rampy rowerowej. Co poszło nie tak?
W pierwotnych założeniach kolejarzy na kładkę oprócz czterech wind prowadzić miały także pochylnie ułatwiające wjazd dla rowerów, dzięki czemu była szansa na powstanie prawdziwie wygodnego i zachęcającego skrótu dla cyklistów. Tak się jednak nie stało, a zamiast ramp powstały jedynie windy. Nie trudno przewidzieć, że dostępność kładki zniknie wraz z pierwszą awarią windy, a tego typu usterki zdarzają się w wielu miastach na porządku dziennym. Zamiast prostej i taniej w utrzymaniu infrastruktury, otrzymaliśmy niezrealizowaną zapowiedź i zmarnowaną szansę.
"W marcu 2021 roku, po 24 latach, przywrócono obsługę pasażerów na stacji Warszawa Głowna. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przygotowały dla podróżnych dwa perony z wiatami, ławkami, nagłośnieniem, oświetleniem oraz parking Kiss&Ride. W ramach inwestycji wybudowana została także kładka, łącząca dwie części Warszawy z peronami stacji Warszawa Główna. Z rozpatrywanych opcji udogodnień na kładce wybrano windy. Dźwigi zapewniają ułatwienia podróżnym bez względu na rodzaj ograniczenia w poruszaniu się. Windy są dostosowane także do przewozu rowerów" - odpowiada na nasze pytanie o brak ramp rowerowych Karol Jakubowski z zespołu prasowego PKP PLK S.A.
Bez przejścia dla pieszych na Kolejowej
W kwietniu drogowcy z Zarządu Dróg Miejskich podczas uzgadniania stałej organizacji ruchu w tym miejscu nakazali spółce PKP PLK wytyczenie pieszych zebr na ul. Kolejowej, tak aby były bliżej kładki i stanowiły dogodne połączenie z infrastrukturą miejską w kierunku wschodnim. Obecnie, przejście znajduje się ok. 50 m na zachód od zejścia z kładki. Przejścia jak na razie nie ma. PKP PLK analizuje obecnie warunki realizacji dodatkowego rozwiązania, które zostało narzucone, aby jak najlepiej skomunikować kładkę z pobliskimi osiedlami.
Napisz komentarz
Komentarze