Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
czwartek, 4 lipca 2024 17:22

Nowa kładka połączyła Wolę z Ochotą. Spóźniona, bez podjazdu rowerowego

Stacja Warszawa Główna obsługuje pasażerów od marca 2021 roku. Kładki nad stacją nie udało się wykonać na czas, a potem kilkukrotnie przekładano termin jej oddania do użytku pasażerów. I choć już jest otwarta, mieszkańcy zastanawiają się, dlaczego zrezygnowano z rowerowego podjazdu, który na początku był w planach PKP PLK S.A.

194-metrowa kładka, łącząca Wolę i Ochotę otwarto. Stalowy obiekt, znajdujący się po zachodniej stronie stacji ma ułatwić dojście do peronów, zarówno z Alei Jerozolimskich w okolicy skrzyżowania Spiskiej z ul. Kolejowej.

Sam fakt powstania kładki cieszy, bo zszywa on dwie części miasta, odseparowane od siebie torami kolejowymi. Tworzy nowe, piesze połączenie z Ochoty na Czyste, skąd Przyokopową i Karolkową będzie można dostać się na ul. Kasprzaka. Na kładkę prowadzą schody i dwie windy, które umożliwiają korzystanie m.in. osobom z niepełnosprawnościami.

Kładka została ogłoszona już przez niektórych jednym z najlepszych miejsc do uprawiania trainspottingu, czyli hobby polegegającego na obserwowaniu i fotografowaniu pociągów oraz zapisywaniu ich numerów seryjnych. I to się potwierdza. Oprócz czystego widoku na tory kolejowe na mocno eksploatowanym odcinku pomiędzy Warszawą Zachodnią a Warszawą Centralną, zobaczymy także z góry dawny dworzec Warszawy Głównej, na którym odbywa się Nocny Market oraz składy Stacji Muzeum. W dodatku ruiny zabudowań Poczty Polskiej.

Windy zamiast rampy rowerowej. Co poszło nie tak?

W pierwotnych założeniach kolejarzy na kładkę oprócz czterech wind prowadzić miały także pochylnie ułatwiające wjazd dla rowerów, dzięki czemu była szansa na powstanie prawdziwie wygodnego i zachęcającego skrótu dla cyklistów. Tak się jednak nie stało, a zamiast ramp powstały jedynie windy. Nie trudno przewidzieć, że dostępność kładki zniknie wraz z pierwszą awarią windy, a tego typu usterki zdarzają się w wielu miastach na porządku dziennym. Zamiast prostej i taniej w utrzymaniu infrastruktury, otrzymaliśmy niezrealizowaną zapowiedź i zmarnowaną szansę.

Pierwotny plan PKP PLK S.A, na żółto widoczne planowane rampy zjazdowe dla rowerów

"W marcu 2021 roku, po 24 latach, przywrócono obsługę pasażerów na stacji Warszawa Głowna. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przygotowały dla podróżnych dwa perony z wiatami, ławkami, nagłośnieniem, oświetleniem oraz parking Kiss&Ride. W ramach inwestycji wybudowana została także kładka, łącząca dwie części Warszawy z peronami stacji Warszawa Główna. Z rozpatrywanych opcji udogodnień na kładce wybrano windy. Dźwigi zapewniają ułatwienia podróżnym bez względu na rodzaj ograniczenia w poruszaniu się. Windy są dostosowane także do przewozu rowerów" - odpowiada na nasze pytanie o brak ramp rowerowych Karol Jakubowski z zespołu prasowego PKP PLK S.A.

Bez przejścia dla pieszych na Kolejowej

W kwietniu drogowcy z Zarządu Dróg Miejskich podczas uzgadniania stałej organizacji ruchu w tym miejscu nakazali spółce PKP PLK wytyczenie pieszych zebr na ul. Kolejowej, tak aby były bliżej kładki i stanowiły dogodne połączenie z infrastrukturą miejską w kierunku wschodnim. Obecnie, przejście znajduje się ok. 50 m na zachód od zejścia z kładki. Przejścia jak na razie nie ma. PKP PLK analizuje obecnie warunki realizacji dodatkowego rozwiązania, które zostało narzucone, aby jak najlepiej skomunikować kładkę z pobliskimi osiedlami.

Materiały Zarządu Dróg Miejskich, zejście z kładki na ul. Kolejową, na niebiesko planowane pasy


6582b-292162628_3172685632947687_4928145324280965258_n

6582b-292162628_3172685632947687_4928145324280965258_n

image-1

image-1

image-2

image-2

293055546_420341960107246_5965636880039280552_n

293055546_420341960107246_5965636880039280552_n

293658517_569478964858256_9124585190419161084_n

293658517_569478964858256_9124585190419161084_n


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze