W tym artykule przeczytasz między innymi o:
- skrzyżowaniu na Woli
- Rondzie Zesłańców Syberyjskich
- planach przebudowy największego węzła drogowego na Woli
Jak się dowiedzieliśmy ze strony Zarządu Dróg Miejskich ogłoszono ponowny przetarg na zaprojektowanie przebudowy ronda Zesłańców Syberyjskich. Dzięki temu jakościowo poprawiona zostanie dostępność tego miejsca dla pieszych i rowerzystów.
Skrzyżowanie u zbiegu Woli i Ochoty ponad dwie dekady temu zostało przebudowane na trzy poziomowy węzeł drogowy. Z dzisiejszej perspektywy można powiedzieć, że rondo jest z poprzedniej epoki – powstało na długo przed obowiązującymi obecnie w stolicy wytycznymi projektowymi infrastruktury pieszej otwiera się w nowej karcie i rowerowej otwiera się w nowej karcie.
Efektem są rozwiązania dość niefortunne i nieprzystające do współczesnych standardów. Przejścia dla pieszych i przejazdy rowerowe zostały połowicznie umieszczone pod ziemią. Jezdnię po południowej stronie pokonuje się w poziomie terenu, a następnie chodnik i droga rowerowa pod ostrym kątem zagłębiają się pod powierzchnię i zakończone są schodami. Całkowicie brakuje też połączenia pieszo-rowerowego w osi wschód-zachód po północnej stronie ronda.
Rondo Zesłańców Syberyjskich jest więc “czarnym punktem” na mapie Warszawy pod kątem dostępności dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej. Stanowi też poważną barierę w rozwoju ruchu rowerowego, choć leży na przecięciu głównych tras rowerowych biegnących wzdłuż al. Prymasa Tysiąclecia, Alej Jerozolimskich oraz ul. Bitwy Warszawskiej 1920 roku.
Celem projektu jest likwidacja istniejących przejść podziemnych i zastąpienie ich naziemnymi. Równolegle do przejść zostaną wyznaczone przejazdy rowerowe. Wiąże się to oczywiście z koniecznością przeprojektowania sygnalizacji świetlnych na skrzyżowaniu. Istniejące drogi rowerowe, obecnie wykonane z kostki betonowej, zostaną zbudowane od nowa – szersze i asfaltowe. Przebudowane zostaną również chodniki oraz przystanki autobusowe.
Projektant ma za zadanie narysować tymczasowy przebieg drogi dla rowerów w rejonie autobusowego Dworca Zachodniego, który w przyszłości ma zostać przebudowany. Taka etapowa trasa załata brak w infrastrukturze rowerowej po północnej stronie Alej Jerozolimskich między rondem i kolejowym Dworcem Zachodnim.
Przebudowa ronda była pierwotnie planowana już w ramach poprzedniej perspektywy unijnej i programu ZIT WOF realizowanego w latach 2016-2019 otwiera się w nowej karcie. Jednak wysokie ceny w przetargach na inne zadania nie pozwoliły wtedy, nawet pomimo zasilenia programu dodatkowymi środkami przez Radę Warszawy, na realizację inwestycji. Z kolei w przetargu na projekt, który został ogłoszony w lipcu zeszłego roku otwiera się w nowej karcie, nie zgłosił się ani jeden wykonawca gotowy podjąć się tego zadania.
Jak podaje ZDM "Nie rezygnujemy jednak z przeprowadzenia też ważnej inwestycji. Pod koniec stycznia ogłosiliśmy kolejny przetarg na wybór projektanta otwiera się w nowej karcie. Na oferty czekamy do 26 lutego. Wybrany wykonawca będzie miał 16 miesięcy na opracowanie kompleksowego projektu przebudowy. Będzie miał też obowiązek pełnienia nadzoru autorskiego podczas prac budowlanych. Samą budowę wstępnie planujemy sfinansować z pomocą kolejnej rundy środków unijnych".
Napisz komentarz
Komentarze