Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
czwartek, 21 listopada 2024 21:08

Radny Woli proponuje przedepty i eko-kratkę zamiast chodników. Chodzilibyście?

Usuwanie nadmiaru betonu oraz dozielenianie ulic i podwórek jest potrzebnym krokiem w stronę adaptacji miasta do zmian klimatuWolski radny Dariusz Puścian postanowił pójść jednak o krok dalej i przedstawił kuriozalną propozycję: zasianie trawników w miejscu dotychczasowych ciągów komunikacyjnych, a następnie pokrycie wyraźnych przedeptów ekokratką.

Temat przedeptów był głośniej podnoszony w Warszawie już kilka razy. W 2019 roku ursynowski urząd dzielnicy chwalił się likwidacją wydeptanych przez mieszkańców ścieżek, o co postulowało wcześniej Stowarzyszenie Otwarty Ursynów, wytykając brak estetyki. Zamieniono wtedy przedepty w chodniki, ale też urządzono trawniki i ścieżki z utwardzonego, naturalnego, przepuszczalnego materiału. Pomysł w 2020 roku podchwycił także Zarząd Dróg Miejskich, pokreślając, że obserwuje on kroki pieszych. "Zlikwidowaliśmy przedept na wysokości ul. Ciszewskiego 8. W jego miejsce pojawił się równy i wygodny chodnik." - chwalił się wówczas ZDM, nazywając prace drobną zmianą.

Rozbetonować podwórka i co dalej? Postulat radnego

Teraz, na Woli po wielu latach zaniedbań w temacie estetyki podwórek, wolski ZGN rozpoczął ich rozbetonowywanie i pozyskiwanie dotacji na kolejne lata, co ucieszyło wielu mieszkańców dzielnicy. Pisaliśmy o tym na łamach naszej gazety w marcu: https://gazetawoli.pl/podworka-bez-betonu/

Do dyskusji o rozbetonowywaniu postanowił dołączyć wolski radny Dariusz Puścian z rządzącej w dzielnicy Platformy Obywatelskiej, postulując zasianie trawników w miejscu dotychczasowych ciągów komunikacyjnych, a następnie pokrycie wyraźnych przedeptów, do których radny zachęca, ekokratką. W interpelacji, dostępnej w Biuletynie Informacji Publicznej czytamy:

"Powyższe rozwiązanie, będzie w znaczny sposób ułatwiało mieszkańcom przystosowanie się do nowego typu nawierzchni, nie będzie stanowiło „przeszkody” dla chodzących od wielu lat „swoimi ścieżkami”." - przekonuje radny. Według niego zastosowanie „ekologicznych ścieżek” będzie dobrym rozwiązaniem z punktu widzenia komfortu życia mieszkańców, jak i dla środowiska naturalnego. Czy na pewno?

Eko-kratka zamiast chodnika?

Ekokratkę uwielbiają stosować deweloperzy, którzy wliczają ją do tzw. powierzchni biologicznie czynnej. Minimalny procent takiej powierzchni na danej działce określany jest w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego. W teorii na takiej kratce może rosnąć trawa, lecz w praktyce, dość ciężko ją utrzymać. Jej zaletą jest dużo większa w porównaniu do betonowo-asfaltowej nawierzchni przepuszczalność wody, która pozwala na retencję wód opadowych. Niemniej jednak, ciężko sobie wyobrazić sytuację, w której w środku miasta chodniki i ciągi komunikacyjne zastępujemy taką nawierzchnią. Może sprawiać ona problem w poruszaniu się wózkiem dla osób z niepełnosprawnościami, przejściu na obcasach, czy nawet w odśnieżeniu zimą. Tego typu kratka sprawdzić się może natomiast w przestrzeniach urządzonych: parkach, skwerach, zieleńcach, jako semi-naturalna nawierzchnia na ścieżkach o charakterze bardziej spacerowo-wypoczynkowym, takich jak te na łące kwietnej w Browarach Warszawskich, aniżeli stricte komunikacyjnych służących mieszkańcom do codziennego przemieszczania się. Takie rozwiązanie sprawdziłoby się na planowanym przy urzędzie Skwerze Lacherta, który póki co nie może doczekać się realizacji.

Browary Warszawskie i przepuszczalna nawierzchnia, zwycięzca Grand Prix Nagrody Architektonicznej POLITYKI

Idea tworzenia przepuszczalnych i retencjonujących wodę powierzchni jest słuszna. Rozwiązanie to z pewnością wpisałoby się w politykę adaptacji i mitygacji do zmian klimatu, natomiast w tym wypadku należałoby doprecyzować, co oznaczają "ciągi komunikacyjne". Postulat radnego Puściana w obecnej formie wydaje się być kuriozalny i przypomina bardziej greenwashing i próbę bycia 'eko' na siłę. Potwierdza to fakt, że na Woli mamy jeszcze wiele zabetonowanych, nieużytkowanych przestrzeni, w tym podwórka, w których można wygospodarować mnóstwo miejsca na nową zieleń bez zamiany ciągów komunikacyjnych na przedepty i ekokratkę. Zapraszamy do dyskusji i zostawiania swoich opinii na temat sprawy w sekcji komentarzy.

Podwieszany chodnik wykonany z trwałego modrzewia syberyjskiego w Parku Olszyna


image-1

image-1

image-2

image-2

image-3

image-3

image-4

image-4

E5hT0owWQAQWfmb

E5hT0owWQAQWfmb

image-5

image-5

image-6

image-6

image-7

image-7

image-8

image-8

image-9

image-9

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

KOMENTARZE
Autor komentarza: MuranowiankaTreść komentarza: Co z miejscami parkingowymi przy ul Esperanto? Mieszkańcy wielu bloków nie mają możliwości parkowania na wydzielonym miejscu przy bloki bo zabudowa z prlu na to nie pozwala. Również np. stary podest który jest w uliczce wewnetrznej bloku należy do moasta, walają się tam śmieci, ale chyba jest tam ujęcie wody...Patrząc na ten plan wygląda, że od strony Esperanto będą wjazdy na osiedle. Już nie mówię o tym, że Esperanto jest zatłoczone, bo zaraz przy Kliffor jest szkoła podstawowa, a tam gdzie ma być planowane wydłużenie miłej jest liceum i po przeciwnej stronie żłobek. Jest to wspaniała dzielnica i znalazł biznesmen sposób na zdegradowanie urokliwego Muranowa.Data dodania komentarza: 22.10.2024, 20:21Źródło komentarza: Pierwszy krok w stronę rozbiórki Klifu. Na ile to realne?Autor komentarza: Bożena WróblewskaTreść komentarza: Brak osiedli na KoleData dodania komentarza: 19.10.2024, 19:05Źródło komentarza: Najlepsze miejsca na Woli. To one budują charakter dzielnicyAutor komentarza: ArcziTreść komentarza: Kurwa by się wzięli za tych złodziei z rządu , gościa na bazarze nie chroni immunitetData dodania komentarza: 19.10.2024, 07:16Źródło komentarza: Działania Policji na wolskim bazarzeAutor komentarza: maniekTreść komentarza: Wizja lokalna? Akurat nic nie będzie w tym czasie kurzyć, hałasować, trąbić, łomotać, pędzić, blokować, wymuszać... no chyba przez przypadek :)Data dodania komentarza: 17.10.2024, 15:53Źródło komentarza: Jaka przyszłość ciężarówek na Odolanach?Autor komentarza: ciekawskiTreść komentarza: osiedle z 1 blokiem no ok 100 mieszkań z budynkiem w kształcie sześcianika to szczyt osiągnieć renomowanej firmy . A może trzeba zmienić plan do wybudowania blokowiska, działka trochę kosztowała a jeden bloczek się nie spina .Data dodania komentarza: 1.10.2024, 09:57Źródło komentarza: Zamiast mieszkań na wynajem powstaną deweloperskie. Kolejne osiedle powstanie na OdolanachAutor komentarza: JJBTreść komentarza: Może mieszkańcy chcą by 105 zahaczało a nie zachaczało o Odolany :)Data dodania komentarza: 31.08.2024, 11:41Źródło komentarza: Linia 105 zahaczy o Odolany. Burza po decyzji ZTM-u