Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
piątek, 22 listopada 2024 07:55

Strefa Czystego Transportu większa, niż zakładano

Wyniki konsultacji społecznych oraz dodatkowe analizy wpłynęły na zmiany w planowanej Warszawskiej Strefie Czystego Transportu (SCT). Nowa propozycja obejmie obszar ponad dwukrotnie większy niż pierwotnie zakładano, wprowadzając jednocześnie ulgi dla mieszkańców, zwłaszcza seniorów. Projekt SCT trafi wkrótce pod obrady Rady m.st. Warszawy, która dokona ostatecznej decyzji w sprawie kształtu strefy i jej terminów wprowadzenia.
Strefa Czystego Transportu większa, niż zakładano

Źródło: Urząd Miasta

Pod koniec stycznia władze Warszawy przedstawiły wstępny projekt SCT, a rozpoczęte konsultacje trwały trzy miesiące, przynosząc ponad 3000 uwag i propozycji od mieszkańców. Dodatkowe analizy zostały przeprowadzone w odpowiedzi na zgłoszone sugestie.

Nowy projekt SCT przynosi ulgi mieszkańcom strefy, dając im cztery lata na dostosowanie się do nowych wymogów. Wprowadza również wyjątki dla kierowców powyżej 70. roku życia oraz pojazdów zabytkowych. Dla kierowców z Warszawy spoza obszaru SCT i osób spoza miasta warunki pozostają bez zmian.

Nowa strefa czystego transportu obejmie całe dzielnice Śródmieście, Żoliborz, Praga Północ, znaczną część Ochoty, Pragi Południe, większość Mokotowa i połowę Woli. Mieszkańcy płacący podatki w Warszawie, zamieszkujący wewnątrz obszaru SCT, będą zwolnieni z wymogów strefy na dwa pierwsze etapy jej wprowadzania.

W związku z wprowadzanymi zmianami, terminy obowiązywania wymogów strefy zostały przesunięte, aby właściciele pojazdów niespełniających norm emisyjnych mieli więcej czasu na dostosowanie się. Władze Warszawy, po analizie opinii mieszkańców i raportów ekspertów, zdecydowały się na zwiększenie obszaru strefy, z myślą o poprawie jakości powietrza i uwzględnieniu potrzeb seniorów.

Warto dodać, że wyniki badania przeprowadzonego na reprezentatywnej grupie mieszkańców Warszawy wskazują na poparcie dla wprowadzenia SCT przez niemal 70% dorosłych mieszkańców, w tym 66% kierowców.

Strefa Czystego Transportu czy strefa wykluczenia?

Warto jednak nadmienić, że SCT budzi pewne kontrowersje. Przeciwnicy takiego rozwiązania zwracają uwagę na fakt, iż w ten sposób wyklucza się osoby mniej zamożne, które nie mogą pozwolić sobie na nowe auto. Niektórzy zarzucają decydentom bycie pod wpływem lobby producentów samochodów tzw. niskoemisyjnych. W wyniku wprowadzonych zmian, kierowcy będą musieli wymieniać samochody na nowsze, a ciągłe zwiększanie produkcji do szczególnie ekologicznych działań nie należy (patrz: celowe postarzanie produktu). 

Jak podaje Portal Samorządowy, według badań przeprowadzonych przez serwis Autobaza.pl, 25% badanych Polaków chce SCT, a 40% jest przeciw.

Ilu warszawiaków zapytano o zdanie i czy reprezentatywna próba aby na pewno była reprezentatywna? To kolejny punkt, który budzi wątpliwości wśród mieszkanek i mieszkańców stolicy.  Wiele osób uważa również, że nieprzypadkowo decyzję tę ogłoszono właśnie dzisiaj, kiedy oczy obywatelek i obywateli skierowane są na Sejm.

Przeczytaj również: Napadli i uwięzili studenta. "Łup" przeznaczyli na używki

Nastoletni przestępcy wcześniej ukradli telefon studentowi, zmuszając go do wykupienia swojej własności. Następnie uwięzili go w mieszkaniu, gdzie go torturowali. Po zdobyciu dostępu do aplikacji bankowej za skradzione pieniądze kupili alkohol i narkotyki. Mężczyźnie udało się cudem uwolnić i uciec z mieszkania, powiadamiając po drodze patrol policji.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Ppp 06.12.2023 20:04
Nie bardzo rozumiem , dlaczego cała Warszawa nie ma czasu na dostosowanie się do SCT, tylko ci co mieszkają w strefie. Czyli oni mogą jeździć kopciuchami pod moim domem ale ja już moim kopciuchem wjechać do nich nie mogę, paranoja

Warszawianka 06.12.2023 08:34
Dostaliśmy cud w postaci SCT. Tylko, że ponad połowa mieszkańców wcale się na nią nie godzi. Dlaczego? Bo to społeczne wykluczenie. Auto nie służy tylko do przemieszczania się po mieście. To także wyjazdy na weekend, wakacje, itd... Zapraszam na obrzeża miasta w czasie spadków temperatur. Smog wisi jak chmury... Sami urzędnicy ratusza jeżdżą służbowymi autami, a nas mieszkańców mają za dojną maszynkę do robienia pieniędzy . WSTYD panie Rafale

Również kierowca 06.12.2023 08:25
https://nieoddamyaut.pl/strefy-czystego-transportu

Rolf 05.12.2023 13:06
wprowadzenie SCT nie zmieni jakości powietrza w Warszawie. Pokazał to okres z początku pandemii kiedy ruch drogowy był znikomy a jakoś powietrza bez dużych zmian

Mac 05.12.2023 12:38
Mam firmę na woli. Płacę podatki za lokal, paliwo, ZUS, US itd.. Na każdym kroku coś. A tu Pan Rafał chce odebrać konstytucyjną wolność przemieszczania się i prawo własności. Może by tak referendum jak z HGW Ten antypolak nie zasługuje na miano prezydenta

kierowca 14.11.2023 22:34
co za chory pomysł... to jest wykluczanie ludzi, których nie stać na nowe auto, pod płaszczykiem ekologii

także kierowca 25.11.2023 00:27
też tak myślę, tylko hajsy wyciągać chcą!!!

Ewa 06.12.2023 12:26
Jak kogoś nie stać na jazdę samochodem to Warszawa ma świetny system komunikacji miejskiej. Pomysł jest bardzo dobry - miasto powinno być miejscem w którym można żyć i oddychać bez obawy o zdrowie.

KOMENTARZE
Autor komentarza: MuranowiankaTreść komentarza: Co z miejscami parkingowymi przy ul Esperanto? Mieszkańcy wielu bloków nie mają możliwości parkowania na wydzielonym miejscu przy bloki bo zabudowa z prlu na to nie pozwala. Również np. stary podest który jest w uliczce wewnetrznej bloku należy do moasta, walają się tam śmieci, ale chyba jest tam ujęcie wody...Patrząc na ten plan wygląda, że od strony Esperanto będą wjazdy na osiedle. Już nie mówię o tym, że Esperanto jest zatłoczone, bo zaraz przy Kliffor jest szkoła podstawowa, a tam gdzie ma być planowane wydłużenie miłej jest liceum i po przeciwnej stronie żłobek. Jest to wspaniała dzielnica i znalazł biznesmen sposób na zdegradowanie urokliwego Muranowa.Data dodania komentarza: 22.10.2024, 20:21Źródło komentarza: Pierwszy krok w stronę rozbiórki Klifu. Na ile to realne?Autor komentarza: Bożena WróblewskaTreść komentarza: Brak osiedli na KoleData dodania komentarza: 19.10.2024, 19:05Źródło komentarza: Najlepsze miejsca na Woli. To one budują charakter dzielnicyAutor komentarza: ArcziTreść komentarza: Kurwa by się wzięli za tych złodziei z rządu , gościa na bazarze nie chroni immunitetData dodania komentarza: 19.10.2024, 07:16Źródło komentarza: Działania Policji na wolskim bazarzeAutor komentarza: maniekTreść komentarza: Wizja lokalna? Akurat nic nie będzie w tym czasie kurzyć, hałasować, trąbić, łomotać, pędzić, blokować, wymuszać... no chyba przez przypadek :)Data dodania komentarza: 17.10.2024, 15:53Źródło komentarza: Jaka przyszłość ciężarówek na Odolanach?Autor komentarza: ciekawskiTreść komentarza: osiedle z 1 blokiem no ok 100 mieszkań z budynkiem w kształcie sześcianika to szczyt osiągnieć renomowanej firmy . A może trzeba zmienić plan do wybudowania blokowiska, działka trochę kosztowała a jeden bloczek się nie spina .Data dodania komentarza: 1.10.2024, 09:57Źródło komentarza: Zamiast mieszkań na wynajem powstaną deweloperskie. Kolejne osiedle powstanie na OdolanachAutor komentarza: JJBTreść komentarza: Może mieszkańcy chcą by 105 zahaczało a nie zachaczało o Odolany :)Data dodania komentarza: 31.08.2024, 11:41Źródło komentarza: Linia 105 zahaczy o Odolany. Burza po decyzji ZTM-u