Urzędnicy ogłosili wyniki werykacji projektów zgłoszonych w budżecie obywatelskim na 2023 rok. Na Woli dopuszczonych do głosowania zostało 66 z 94 projektów, czyli 70%. Te, które zweryfikowano negatywnie dostarczają nam wiedzę o tym, jak funkcjonuje miasto i o czym warto pamiętać zgłaszając swój projekt.
Jest kilka zasad, o których należy pamiętać składając swój własny projekt do budżetu obywatelskiego. Przede wszystkim, projekt musi być ogólnodostępny i możliwy do realizacji w ciągu jednego roku. Nie może stać w sprzeczności z obowiązującymi przepisami prawa. Każdy projektodawca musi oszacować też koszt, który jego zdaniem pochłonie realizacja projektu. Ale spokojnie, jeśli nie jesteśmy pewni, urzędnicy zaproponują realną kwotę w etapie weryfikacji. To wtedy sprawdzają, czy projekt jest możliwy do wykonania. W tegorocznej 9. edycji proces urzędniczej weryfikacji już się zakończył. Teraz pomysłodawcy mają czas na odwołanie się od decyzji. Mogą zrobić to do 11 maja.
Tegoroczne powody odrzucenia projektów
Nie wszystkie projekty da się zrealizować. Przeszkodą są m.in. plany miejscowe, zbyt długie procedury czy pomysły sprzeczne z polityką miasta. W tym roku, 8 z 22 projektów ocenionych negatywnie odrzucono ze względu na braki formalne ze strony projektodawców, najczęściej był to brak podpisu. Weryfikacje pozostałych 20 odrzuconych projektów można potraktować jako lekcję funkcjonowania miasta. Czytając każdą z nich jesteśmy w stanie dowiedzieć się, jakie są główne powody, dla których "nie da się" niektórych rzeczy w mieście zrobić. Warto je jednak zgłaszać, ponieważ część projektów, których przykładowo nie da się zrealizować w ciągu jednego roku budżetowego jest dla radnych i urzędników sugestią, jakie zmiany są na terenie dzielnicy czy miasta potrzebne. Oto powody, które wykluczyły projekty z poddania pod głosowanie mieszkańców:
Uporządkowanie dzikiego parkingu przy ulicy Twardej
Na czym polega projekt: Pomiędzy przedszkolem nr 289 i budynkami Twarda 56 oraz Twarda 56A od lat znajduje się dziki parking. Projekt zakłada wyznaczenie na niej legalnych miejsc postojowych (wraz z miejscami tylko dla mieszkańców), utwardzenie powierzchni oraz nasadzenia zieleni.
Ocena: W ocenie Biura Stołecznego Konserwatora Zabytków zagospodarowanie terenu pomiędzy budynkami przy ul. Twardej 56 i 60 jako parkingu urządzonego może stać w sprzeczności z docelowym przeznaczeniem tego terenu pod zabudowę plombową, uzupełniającą pierzeję zgodnie z historycznym ukształtowaniem zabudowy ulicy Twardej. Takie rozwiązanie zostało zaproponowane w procedowanym obecnie projekcie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego rejonu ulicy Twardej "B"
Aktywne przejście dla pieszych przez ulicę M. Kasprzaka
Na czym polega: Celem projektu jest utworzenie aktywnego przejścia dla pieszych przez ulicę M. Kasprzaka, usprawnienie komunikacji pieszej i rowerowej w tej okolicy, łatwiejszy dostęp do punktów handlowych i usługowych oraz przystanków komunikacji miejskiej.
Ocena: Zespołu urządzeń i znaków, określanego nazwą aktywne przejście dla pieszych nie stosuje się na przejściach dla pieszych przez torowisko tramwajowe. W ciągu ul. Kasprzaka trwa przebudowa związana z budową linii tramwajowej. Termin zakończenia inwestycji - 2023 rok.
Budowa chodnika do stacji Księcia Janusza
Na czym polega: Budowa chodnika oraz montaż słupków uniemożliwiających parkowanie i wjazd samochodów przy stacji Księcia Janusza w miejscu często uczęszczanej ścieżki.
Ocena: Wskazany przez autora teren, na którym miałby być realizowany budżet nie stanowi własności m.st. Warszawy, na dzień sporządzania oceny właścicielem terenu jest Metro Bazar Sp. z o.o.
Rowerem do Ratusza + zieleń
Na czym polega: Projekt zakłada budowę ścieżki rowerowej od al. JP II do Ratusza na al. Solidarności 90. Dodatkowo dużo zieleni wzdłuż ścieżki rowerowej.
Ocena: Zarząd Dróg Miejskich realizuje zadanie pn. „Budowa drogi dla rowerów przy al. «Solidarności»" zakładające budowę drogi dla rowerów wzdłuż al. „Solidarności” od al. Jana Pawła II do ul. Okopowej. Zakres powyższego zadania pokrywa się z zakresem zgłaszanego projektu. Zadanie to zostało wpisane do budżetu ZDM na lata 2022-2023
Bezpieczny wybieg dla psów na Okopowej
Na czym polega: Ogrodzony wybieg dla psów wraz z koszami na odchody, ławką i urządzeniami do nauki i zabawy dla psów
Ocena: Projekt nie może być zrealizowany we wskazanej lokalizacji z uwagi na zapisy MPZP. Minimalna wysokość ogrodzenia dla wybiegu to 1,20 m (MPZP zezwala na wygrodzenie max do 60 cm). Wydział występował do Zakładu Gospodarowania Nieruchomościami o wskazanie innej lokalizacji. ZGN nie dysponuje odpowiednimi terenami pod budowę wybiegu dla psów.
Okopowa Powązkowska Zawraca
Na czym polega: Umożliwienie nawracania samochodem osobowym na skrzyżowaniu ul. Okopowej i Powązkowskiej.
Ocena: Dopuszczenie zawracania na południowym wlocie ul. Okopowej wiązałoby się z koniecznością odseparowania w czasie dwóch najbardziej obciążonych strumieni ruchu co wpłynęłoby negatywnie na warunki ruchu na skrzyżowaniu. Pragnie się zauważyć, że nawet gdyby umożliwić taką relację, pojazdy zawracające stanowiłyby niewielki procent w stosunku do pojazdów które obecnie korzystają z możliwości skręcania na zielonej strzałce z wlotu ul. Powązkowskiej. W związku z powyższym przedstawiony pomysł opiniuje się negatywnie ponieważ, jego wprowadzenie pogorszyłoby sytuację na skrzyżowaniu, co spotkałoby się niezadowoleniem pozostałych uczestników ruchu drogowego, a sam projekt byłby korzystny wyłącznie dla ograniczonej liczby mieszkańców.
"Kiss&Ride"
Na czym polega: Utworzenie wyznaczonych miejsc na chwilowe zatrzymanie pojazdu i możliwość wysadzenia pasażera. Miejsca KISS&RIDE będą zlokalizowane przy Szkole Muzycznej mieszczącej się przy ulicy Tyszkiewicza.
Ocena: Na podstawie opinii Biura Zarządzania Ruchem Drogowym stwierdzono, że wprowadzenie miejsca postojowego typu Kiss&Ride jest nieuzasadnione.
Bezpieczne Kobiety na Woli - kurs samoobrony
Na czym polega: Kurs samoobrony dla kobiet przewiduje zajęcia w 6 grupach max 14 osobowych. Każda grupa to 5 spotkań po 2 godziny zajęć z samoobrony oraz na zakończenie każda grupa ma 1 godzinę zajęć z ratownikiem medycznym, który posiada uprawnienia oraz swój sprzęt.
Ocena: Brak precyzyjnego określenia terminu rozpoczęcia i zakończenia rekrutacji, brak wskazania sposobu informowania o rekrutacji. Pomimo zapowiedzi, nie zostały dostarczone uzupełnienia.
Zawróć przepisowo
Na czym polega: Celem projektu jest zwiększenie bezpieczeństwa na drodze, poprzez zmianę organizacji ruchu na ul. Tyszkiewicza. Większość kierowców zawraca w niedozwolonych miejscach, aby uniknąć jazdy w kierunku ul. Obozowej przez ul. Wierzynka. Budowa mini ronda lub stworzenie miejsca do zawracania zwiększy bezpieczeństwo na drodze oraz usprawni ruch.
Ocena: Na podstawie opinii Biura Zarządzania Ruchu Drogowego oraz Zakładu Gospodarowania Nieruchomości stwierdzono, że: 1. Wykonanie ronda jest niemożliwe, ze względu na zbyt wąski pas drogowy, a skorzystanie z przepisów ZRID nie dają możliwości przeprowadzenia robót w ciągu 1 roku; 2. Zmiana kierunku ruchu - nie jest możliwe przeprowadzenie konsultacji społecznych (nie wiadomo, jaki mogą dać wynik konsultacje społeczne), wykonanie projektu i wykonania robót w ciągu 1 roku budżetowego; 3. Zaproponowany przejazd przez teren ZGN, nie uzyskał pozytywnej opinii zarządcy terenu;
Swoboda dla czworonoga - bezpieczny i naturalny teren dla psów - Człuchowska / Szulborska
Na czym polega: Zagospodarowanie terenu na prosty (bezpieczny i naturalny) teren swobodnego biegania dla psów: uporządkowanie, ogrodzenie, oświetlenie, wyposażenie w kosze na śmieci oraz ławki dla opiekunów.
Ocena: Projekt nie jest zgodny z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. Przedmiotowy teren zgodnie z mpzp przeznaczony jest pod zieleń urządzoną oraz ulicę zbiorczą. Projektodawcy zaproponowano inny teren jako alternatywne rozwiązanie. Wg projektodawcy teren ten okazał się nie najlepszy.
Park Stawki - etap 1 - zielona oaza
Na czym polega: Zazielenienie zabetonowanego placu przy dawnej garbarni Temler i Szwede na rogu Okopowej i Stawki.
Ocena: Założenia projektu kolidują z ustaleniami miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego. Zgodnie z postanowieniami planu miejscowego rejonu Dworca Gdańskiego (uchwała VIII/138/2011 z dnia 27.01.2011r.) działka 9/2 obr. 6-02-01 przeznaczona jest pod zabudowę usługową z zabudową wielorodzinną. Natomiast zgodnie z postanowieniami planu miejscowego rejonu ul. Okopowej (uchwała XXVII/547/2011 z dnia 17.11.2011r.) działka 9/1 obr. 6-02-01 przeznaczona jest pod drogę główną ruchu przyspieszonego. Ponadto obszar (którego część została ujęta w projekcie) stanowi obszar inwestycyjny przygotowywany do zbycia, tym samym projekt koliduje z realizowanymi przez m.st. Warszawy przedsięwzięciami.
Spokojna Kolska - łączymy ulice
Na czym polega: Połączenie ulic Kolską i Spokojną drogą i traktem pieszym.
Ocena: Wyłonienie wykonawcy w trybie zamówień publicznych, wykonanie i uzgodnienie projektu budowlanego w branży drogowej oraz oświetlenia i odwodnienia drogi, uzyskanie pozwolenia na budowę oraz wykonanie robót budowlanych nie jest możliwe do realizacji w jednym roku budżetowym
Ekrany dźwiękochłonne przy Alei Prymasa Tysiąclecia
Na czym polega: Projekt przewiduje budowę ekranów dźwiękochłonnych przy Alei Prymasa Tysiąclecia (Czorsztyńska-Górczewska, Górczewska-Wolska) na Woli
Ocena: Koszt budowy 1 km ekranów akustycznych o wysokości 4,5 m wynosi ok. 9 mln zł. Limit środków na jeden projekt w budżecie obywatelskim na Woli wynosi 1 132 655 zł. Nie ma zatem szans aby tak kosztowny projekt zrealizować w ramach budżetu obywatelskiego. 2. Realizacja takiej inwestycji nie jest możliwa w ciągu roku. Ekrany trzeba najpierw zaprojektować – w tym wykonać analizę ich skuteczności w ograniczaniu hałasu tak, aby wybudowana konstrukcja faktycznie przyniosła efekt. Biorąc pod uwagę co najmniej 6 miesięcy na przygotowanie analiz i projektów, a następnie co najmniej 6 miesięcy na produkcję ekranów i ich montaż, realizacja w ciągu roku nie jest możliwa. Jest to wymóg konieczny w budżecie obywatelski
Panele fotowoltaiczne na dachach szkół na Woli
Na czym polega: Projekt przewiduje montaż paneli fotowoltaicznych na dachach szkół na Woli
Ocena: Brak spełnionego warunku ogólnodostępności
Windy dla szkół na Woli
Na czym polega: Projekt zakłada dobudowę wind w wolskich podstawówkach i szkołach ponadpodstawowych
Ocena: Brak spełnionego warunku ogólnodostępności, projekt nie możliwy do zrealizowania w ciągu roku budżetowego
Akcja rozdawania lampek rowerowych – w szkołach i na ulicach Woli
Na czym polega: Projekt przewiduje akcję rozdawania lampek rowerowych dla uczniów wolskich podstawówek i szkół ponadpodstawowych oraz dla mieszkańców Woli
Ocena: Żadna proponowana lokalizacja nie wyraziła chęci udziału w realizacji projektu.
Więcej zieleni na Woli, mniej śmietnisk i betonu.
Na czym polega: Projekt zakłada utworzenie nowych zielonych skwerów w miejscach obecnie zaniedbanych, często zaśmieconych, wyłączonych z użytkowania i zabetonowanych. Projekt obejmuje nasadzenia drzew, krzewów i kwiatów oraz wytyczenie lub naprawę alejek.
Ocena: Projektodawca nie zgodził się na zmiany w projekcie proponowane przez WOŚ, WID i ZDM; -. WID Zmniejszenie ilości miejsc parkingowych we wskazanym rejonie. DBFO - Brak zgody Dyrektora na realizację we wskazanej lokalizacji, projekt koliduje z planami rozbudowy infrastruktury sportowej przy Szkole Podstawowej nr 387 im. Szarych Szeregów przy ul. Kasprzaka 1/3 w Warszawie
Akcja rozdawania zestawów do RKO (maseczki, rękawiczki) – w szkołach i na ulicach Woli
Na czym polega projekt: Projekt zakłada zakup i akcję rozdawania zestawów do RKO w szkołach podstawowych (19) i ponadpodstawowych (13 liceów, 8 techników, 7 szkół branżowych) oraz w kilku miejscach na Woli (przez które przemieszcza się dużo osób).
Ocena: Żadna proponowana lokalizacja nie wyraziła chęci udziału w realizacji projektu.
Akcja wysyłania kartek z życzeniami do Powstańców Warszawskich od uczniów wolskich podstawówek
Na czym polega: Projekt przewiduje zorganizowanie akcji wysyłanie kartek świątecznych do Powstańców Warszawskich od uczniów wolskich podstawówek.
Ocena: Żadna szkoła nie wyraziła chęci w realizacji projektu.
Żar i deszcz leje się z nieba - mała retencja i drzewa
Na czym polega: Odciążenie kanalizacji podczas intensywnych opadów deszczu, nasadzenie większej ilości drzew co przełoży się na złagodzenie upałów i zmniejszenie zanieczyszczenia.
Ocena: Inwestycja polegająca na wykonaniu ogrodu deszczowego z doprowadzeniem do niego wód opadowych z powierzchni utwardzonych i powierzchni dachowych okolicznych budynków, która została zaproponowana przy stacji metra Księcia Janusza u zbiegu ulicy Górczewskiej i Jana Olbrachta, na nieruchomościach oznaczonych jako dz. nr ewid. 69 i 71 z obrębu 6-07-02 oraz dz. nr ewid. 4/17 i 91/10 z obrębu 6-07-03, z uwagi na zlokalizowaną na ww. terenie podziemną infrastrukturę techniczną jest niemożliwa do zrealizowania. Budowa ogrodu deszczowego, którego zadaniem jest pełnienie funkcji retencyjnej i przechwytywanie wody opadowej pochodzącej z powierzchni utwardzonych wymaga wykonania zagłębienia terenu i wypełnienia go warstwami filtracyjnymi oraz wyprofilowania odpowiednich spadków z betonowych powierzchni w kierunku terenów zieleni. W związku z występowaniem na terenie proponowanej inwestycji następujących sieci: energetycznej, wodociągowej, kanalizacyjnej, gazowej, telekomunikacyjnej oraz ciepłowniczej, ograniczających prowadzenie robót ziemnych w ich obrębie oraz wykonanie niecki retencyjnej, nie ma możliwości realizacji zgłoszonego projektu we wskazanej lokalizacji nie tylko ze względu na konieczność zachowania wymaganej przepisami odległości od infrastruktury technicznej, ale także z powodu narażenia tejże infrastruktury na podwyższoną wilgotność i wzmożone zalewanie wodą opadową. W 2021 roku na działkach nr ewid. 4/17 i 91/10 z obrębu 6-07-03 w ramach prowadzonej przez Zarząd Dróg Miejskich inwestycji pn. „Budowa brakującego odcinka ścieżki rowerowej wzdłuż ul. Jana Olbrachta w kierunku stacji metra”, wykonano chodnik łączący południowo – wschodnią część skrzyżowania ul. Górczewskiej z ul. Jana Olbrachta i ul. Bitwy pod Lenino. Projekt zagospodarowania terenu objął również wykonanie rabat roślinnych oraz wysiew trawnika. W związku z gwarancją wykonawcy na wykonane prace, udzieloną do 20.07.2028 r., w 2023 r. nie jest możliwe zrealizowanie nowej inwestycji na ww. nieruchomości. Przy ocenie projektu wzięto także pod uwagę ryzyko ewentualnych awarii sieci, których usunięcie wymagałoby wykopania i zabezpieczenia roślin, demontażu ogrodu deszczowego oraz po zlikwidowaniu awarii przeprowadzenia prac odtworzeniowych. Ponadto z opinii Zarządu Transportu Miejskiego wynika, że z uwagi na liczną sieć uzbrojenia terenu, wykonawca metra celowo nie zaprojektował w tym miejscu nasadzeń zieleni wysokiej. Analogiczna sytuacja ma miejsce w innych wskazanych przez projektodawcę lokalizacjach, w których nie ma możliwości nasadzeń drzew, czy to ze względu na przebiegające podziemne sieci i ewentualne kolizje z korzeniami, czy z uwagi na wymaganą odległość od skrajni jezdni na wąskim pasie zieleni rozdzielającym jezdnie ul. Górczewskiej
Napisz komentarz
Komentarze