Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
poniedziałek, 25 listopada 2024 05:21

„Chcą uniknąć opłaty i blokują dojazd śmieciarkom”. Wkrótce kolejne miejsce objęte programem identyfikatorów

W pobliżu ul. Żytniej 64 mieszkańcy mierzą się z powszechnym w Warszawie problemem. Chcący uniknąć opłaty za parkowanie kierowcy i kierowczynie szukają miejsca na pobliskich drogach wewnętrznych, zastawiając „wszystko co się da”. Z tego powodu teren został objęty programem identyfikatorów dla mieszkańców, który wkrótce ma zacząć w tym miejscu obowiązywać.

Na ul. Żytniej, na odcinku pomiędzy ul. Płocką a ul. Syreny znajduje się piętrowy pawilon usługowy z publiczną biblioteką, sklepami spożywczymi oraz piekarnią. Tuż za nim przebiega droga wewnętrzna, która zapewnia techniczne zaplecze oraz umożliwia dostawy do sklepów, a także pełni funkcję dojazdową do dwóch bloków mieszkalnych – ul. Żytniej 64A i ul. Żytniej 64B. Niestety, zamiast spełniać swoją podstawową rolę droga ta wykorzystywana jest głównie jako darmowy parking, nieobjęty strefą płatnego parkowania. Co więcej, zaparkowane tu pojazdy zajmują niemal całą powierzchnię chodnika, który już dawno przestał być przyjazny dla pieszych. W efekcie mamy więc trudności z dojazdem śmieciarek oraz potencjalne blokowanie karetkom dojazdu w sytuacji nagłej potrzeby. Interpelację w tej sprawie 4 września złożyła wolska radna Magdalena Huszno (KO). 

-  Droga ta powinna służyć przede wszystkim okolicznym mieszkańcom. Należy również dopuścić parkowanie samochodów dostawczych dla zlokalizowanych tam usług w godzinach pracy sklepów. W związku z powyższym, proszę o objęcie tego terenu programem parkowania dla mieszkańców z uwzględnieniem potrzeb aut dostawczych. – apeluje radna. 

Pomóc mają specjalne identyfikatory

Jak informuje w odpowiedzi na interpelację wolski Zarząd Gospodarowania Nieruchomościami, w rozwiązaniu problemu ma pomóc program identyfikatorów dla mieszkańców. Teren na tyłach budynku przy ul. Żytniej 64 został nim objęty w lipcu. 

- Na mocy postanowień uchwały [...] ww. obszar objęty został „Programem identyfikatorów dla mieszkańców”. - informuje Piotr Krasnodębski, zastępca dyrektora ZGN Wola. - O terminie uruchomienia procedury wydawania identyfikatorów, na obszarach określonych w załączniku do uchwały, uprawnieni tj. m.in. mieszkańcy (za pośrednictwem zewnętrznych firm zarządzających budynkami) oraz użytkownicy lokali użytkowych, poinformowani zostaną w dalszej korespondencji - po uzyskaniu od Wydziału Infrastruktury Drogowej dla Dzielnicy Wola, informacji w zakresie terminu posadowienia stosownego oznakowania drogowego. – czytamy dalej.

Oznacza to, że program wejdzie w życie dopiero wtedy, gdy zostanie zamontowane oznakowanie. Wcześniej też muszą zostać przyznane zainteresowanym mieszkańcom i mieszkankom uprawnienia do parkowania w postaci wydania specjalnego identyfikatora. Na razie nie wiemy, kiedy to nastąpi. 

Pilotaż miał miejsce na Muranowie 

Pilotaż programu rozpoczął się w 2018 roku na Muranowie. O jego wprowadzenie zabiegali mieszkańcy oraz miejscowi społecznicy, którzy monitorowali cały proces. Zwracali uwagę na problem parkujących na podwórkach aut, których było zwyczajnie za dużo. Drogi wewnętrze były często nieprzejezdne, co powodowało problemy z dojazdem śmieciarek po odbiór odpadów. Na podwórkach zostawiali swe auta nie tylko mieszkańcy sąsiednich bloków, ale także ci, którzy chcieli uniknąć opłaty za parkowanie na ulicy, pracując w pobliskich biurach, czy przyjeżdżając załatwić sprawę w sądzie.

Wprowadzenie takich stref z identyfikatorami okazało się strzałem w dziesiątkę. W kolejnym, 2019 roku do programu dołączyło 5 dodatkowych obszarów. Ogromna ilość zgłoszeń sprawiła, że w 2020 roku program rozszerzony został aż o 17 takich obszarów, a 2021 rok zamknięto z 6 nowymi lokalizacjami. Podobne programy, inspirowane tym wprowadzonym na Woli zaczęły funkcjonować też w innych dzielnicach, m.in. w Śródmieściu oraz na Ochocie.

Jednak wraz z dalszym rozwojem Strefy Płatnego Parkowania Niestrzeżonego na Woli i otwarciem na Woli kolejnych stacji metra problem zastawionych autami podwórek przybrał na znaczeniu. Dlatego konieczne jest rozszerzanie listy podwórek i miejsc objętych programem. 

- Wielu dojeżdżających na Wolę kierowców w obliczu konieczności uiszczenia zapłaty za parkowanie w SPPN wybiera parkowanie na podwórkach, często w miejscach zupełnie do tego nieprzystosowanych jak chodniki czy tereny zielone.  Zdarza się, że samochody pozostawione na cały dzień blokują wyjazd z garaży czy drogę pożarową. Dlatego na osiedlach objętych programem pojawiają się wyznaczone miejsca postojowe dostępne tylko dla osób z identyfikatorem – tłumaczył w 2022 roku Adam Matusik, radny Woli.

Powiązane galerie zdjęć:

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Kierowca 21.09.2023 23:37
Strefa to koszmar dla kierowców

KOMENTARZE
Autor komentarza: MuranowiankaTreść komentarza: Co z miejscami parkingowymi przy ul Esperanto? Mieszkańcy wielu bloków nie mają możliwości parkowania na wydzielonym miejscu przy bloki bo zabudowa z prlu na to nie pozwala. Również np. stary podest który jest w uliczce wewnetrznej bloku należy do moasta, walają się tam śmieci, ale chyba jest tam ujęcie wody...Patrząc na ten plan wygląda, że od strony Esperanto będą wjazdy na osiedle. Już nie mówię o tym, że Esperanto jest zatłoczone, bo zaraz przy Kliffor jest szkoła podstawowa, a tam gdzie ma być planowane wydłużenie miłej jest liceum i po przeciwnej stronie żłobek. Jest to wspaniała dzielnica i znalazł biznesmen sposób na zdegradowanie urokliwego Muranowa.Data dodania komentarza: 22.10.2024, 20:21Źródło komentarza: Pierwszy krok w stronę rozbiórki Klifu. Na ile to realne?Autor komentarza: Bożena WróblewskaTreść komentarza: Brak osiedli na KoleData dodania komentarza: 19.10.2024, 19:05Źródło komentarza: Najlepsze miejsca na Woli. To one budują charakter dzielnicyAutor komentarza: ArcziTreść komentarza: Kurwa by się wzięli za tych złodziei z rządu , gościa na bazarze nie chroni immunitetData dodania komentarza: 19.10.2024, 07:16Źródło komentarza: Działania Policji na wolskim bazarzeAutor komentarza: maniekTreść komentarza: Wizja lokalna? Akurat nic nie będzie w tym czasie kurzyć, hałasować, trąbić, łomotać, pędzić, blokować, wymuszać... no chyba przez przypadek :)Data dodania komentarza: 17.10.2024, 15:53Źródło komentarza: Jaka przyszłość ciężarówek na Odolanach?Autor komentarza: ciekawskiTreść komentarza: osiedle z 1 blokiem no ok 100 mieszkań z budynkiem w kształcie sześcianika to szczyt osiągnieć renomowanej firmy . A może trzeba zmienić plan do wybudowania blokowiska, działka trochę kosztowała a jeden bloczek się nie spina .Data dodania komentarza: 1.10.2024, 09:57Źródło komentarza: Zamiast mieszkań na wynajem powstaną deweloperskie. Kolejne osiedle powstanie na OdolanachAutor komentarza: JJBTreść komentarza: Może mieszkańcy chcą by 105 zahaczało a nie zachaczało o Odolany :)Data dodania komentarza: 31.08.2024, 11:41Źródło komentarza: Linia 105 zahaczy o Odolany. Burza po decyzji ZTM-u