Z roku na rok stołeczne ulice są coraz bezpieczniejsze. Ograniczanie parkowania i zwiększanie widoczności w pobliżu przejść, zmiany w prawie dające pierwszeństwo pieszym, uspokojenie ruchu na ulicach czy wymiana oświetlenia na nowe – wszystkie te działania przynoszą realne efekty, które są widoczne w statystykach. Najnowsze dane o stanie bezpieczeństwa ruchu drogowego w Warszawie z 2022 roku zebrał Zarząd Dróg Miejskich, który przygotował na ten temat szczegółowy raport. Wykorzystał on informacje o zdarzeniach drogowych pozyskane przez Wydział Ruchu Drogowego Komendy Stołecznej Policji.
Z raportu wynika przede wszystkim jedno: liczba śmiertelnych ofiar na warszawskich ulicach systematycznie spada. W ubiegłym roku były to 33 osoby – 9 mniej niż w roku 2021 oraz najmniej w historii zbierania statystyk, która sięga początków lat 80-tych XX w. Jeszcze trzydzieści lat temu liczba ta oscylowała między 200 a 300 ofiar rocznie. Trend spadkowy dotyczy także liczby wypadków, która na przestrzeni lat maleje, choć wzrosła w stosunku do roku 2021. Najprawdopodobniej ma to związek z wyjściem z pandemii i zwiększoną mobilnością warszawiaków i warszawianek. W roku 2022 na stołecznych ulicach doszło do łącznie 753 wypadków, które w ogromnej większości zostały spowodowane przez kierujących pojazdami (95,2% wszystkich wypadków). W ponad 100 przypadkach sprawcami byli rowerzyści oraz hulajnogiści.
Źródło: Raport o stanie bezpieczeństwa ruchu drogowego w Warszawie w 2022 roku - ZDM Warszawa
Wola jedną z trzech dzielnic o największej ilości wypadków
Na Woli sytuacja nie jest korzystna. W 2022 roku w naszej dzielnicy doszło do 86 wypadków. Więcej było tylko na Mokotowie (106) oraz w Śródmieściu (112). Pomimo to jest i tak niż przed pandemią, kiedy to Wola prowadziła w tym niechlubnym rankingu z niemal 2 razy większą liczbą wypadków. Wśród skrzyżowań o największej liczbie wypadków w całej Warszawie są dwa znajdujące się w granicach Woli: Rondo Kercelak (Al. Solidarności – Okopowa) oraz Rondo ONZ (Świętokrzyska – Prosta – al. Jana Pawła II). Na Kercelaku doszło do 6 wypadków, w których zostało rannych 6 osób, a na ONZ – do 4 wypadków z czterema rannymi. Wyraźnie kolizyjne są też odcinek al. Jerozolimskich pomiędzy ul. Żelazną a pl. Zawiszy oraz al. Obrońców Grodna pomiędzy al. Prymasa Tysiąclecia i Lazurową, gdzie miało miejsce łącznie 6 wypadków. W 2022 roku na Woli zginęła jedna osoba.
Warszawski audyt bezpieczeństwa z nominacją do nagrody
Do wielu z wypadków dochodziło na przejściach dla pieszych. W Warszawie do badania bezpieczeństwa na tzw. zebrach podchodzi się z dużą uwagą. W latach 2016-2020 ZDM w Warszawie przeprowadził kompleksowy audyt bezpieczeństwa ruchu drogowego na wszystkich przejściach dla pieszych bez sygnalizacji świetlnej. Eksperci przebadali 4093 zebry i poddali analizie około 30 kryteriów, takich jak organizacja ruchu, widoczność, oświetlenie, czy ułatwienia dla osób niepełnosprawnych. Na podstawie wyników tworzone są decyzje dotyczące zmian w infrastrukturze i kolejności tych inwestycji. Są to m.in. budowa sygnalizacji świetlnych, montowanie oświetlenia na przejściach dla pieszych, instalowanie progów zwalniających, azyli dla pieszych czy wyniesionych przejść.
- To było przedsięwzięcie bez precedensu jeśli chodzi o skalę (ponad 4 tys. przejść), drobiazgowość (30 kryteriów) i innowacyjne podejście wykraczające poza przepisowe minima dotyczące projektowania dróg. Ten wysiłek został doceniony nominacją do prestiżowej europejskiej nagrody EU Urban Road Safety Award. – wyjaśniają autorzy raportu.
Napisz komentarz
Komentarze