Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
niedziela, 6 października 2024 02:37

Prezes PPL: Lotnisko Chopina nie wystarczy, potrzebny jest Centralny Port Komunikacyjny

„W sezonie letnim na Lotnisku Chopina padnie rekord. Dlatego chciałbym wszystkich przestrzec, że będziemy mieć tłok i kolejki na lotnisku” - przekonywał Stanisław Wojtera, prezes Polskich Portów Lotniczych S.A. w rozmowie z Wojciechem Surmaczem, prezesem Polskiej Agencji Prasowej.
  • Źródło: PAP MediaRoom
Prezes PPL: Lotnisko Chopina nie wystarczy, potrzebny jest Centralny Port Komunikacyjny

Źródło: PPL/ Stanisław Wojtera

 Wyniki Lotniska Chopina, udogodnienia dla pasażerów, budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego, ruch na lotnisku w Radomiu - stanowiły główne tematy rozmowy Wojciecha Surmacza, prezesa Polskiej Agencji Prasowej ze Stanisławem Wojterą, prezesem Polskich Portów Lotniczych S.A., która byłą częścią cyklu „Gość Specjalny PAP”.

Lotnisko w Radomiu od chwili rozpoczęcia działalności 27 kwietnia odprawiło 26 tys. osób, głównie w ruchu wakacyjnym. Radom współpracuje z najważniejszymi operatorami turystycznymi w Polsce, m.in. na trasach do Turcji, Bułgarii, Grecji. Niedawno lotnisko zaczęło obsługiwać loty czarterowe (30 tygodniowo). Według Stanisława Wojtery, prezesa Polskich Portów Lotniczych S.A, na tym etapie nie powinno się porównywać ruchu na lotnisku w Radomiu z innymi polskimi portami lotniczymi.

„Niesprawiedliwe jest porównywanie Radomia z lotniskami działającymi od wielu lat. Dopiero się rozwijamy. Jeśli jednak porównamy początkowe fazy działania lotnisk w Bydgoszczy, Olsztynie, Łodzi, Lublinie, Szczecinie, okaże się, że Radom na starcie jest lepszy” - przekonywał prezes PPL.

Sercem polskiego ruchu lotniczego wciąż jest lotnisko Chopina w Warszawie, które w czerwcu obsłużyło 1,8 mln pasażerów (w pierwszym półroczu 8,3 mln). Według prognoz, w lipcu i sierpniu - szczycie sezonu lotniczego - Lotnisko Chopina przekroczy barierę 2 mln pasażerów obsługiwanych miesięcznie.

Po pandemii Covid-19 struktura ruchu na najważniejszym polskim lotnisku się zmieniła - nastąpił wzrost liczby obsług pasażerów w wakacje, natomiast wiosna i jesień są słabsze, ponieważ pasażerowie „biznesowi” przyzwyczaili się do załatwiania spraw zdalnie.

Zdaniem prezesa PPL przepustowość lotniska Chopina jest ograniczona. Wprawdzie zdarzają się momenty, że płyta i terminal są niemal puste, ale gdy przychodzi kumulacja przylotów, port się zatyka.

„Wystarczy, że w jednym czasie przyleci Dubaj, Katar, Stany Zjednoczone, setki pasażerów wchodzą do jednego terminala i nie jesteśmy w stanie ich obsłużyć, bo mamy ograniczoną przepustowość” - przekonuje Stanisław Wojtera.

I podaje przykład z maja - samolot po wylądowaniu musiał czekać na drodze kołowania, ponieważ wszystkie miejsca postojowe były zajęte. Zdaniem prezesa PPL w sezonie wakacyjnym podobne sytuacje mogą się zdarzać częściej.

PPL - jak przekonuje Stanisław Wojtera - robi wszystko, żeby zwiększyć komfort na lotnisku Chopina. Jednym z rozwiązań jest hotel kapsułowy, w którym pasażerowie będą mogli się przespać. Firma prowadzi także nabór kontrolerów bezpieczeństwa (brakuje ich na wszystkich polskich lotniskach).

„We wrześniu otwieramy nowoczesny parking. Pasażer będzie mógł podjechać pod terminal i przekazać kluczyki pracownikowi, który odprowadzi samochód na miejsce. Podobnie będzie z odbiorem auta” - tłumaczył Stanisław Wojtera.

Według niego rozbudowa terminala i płyt postojowych nie rozwiąże problemu rosnącej liczby operacji na Lotnisku Chopina - barierą są bowiem ograniczenia dotyczące hałasu, związane z ochroną środowiska.

„Przez sześć godzin mamy wyłączoną możliwość operowania w nocy. Tego nie zmienimy. Inwestowanie olbrzymich pieniędzy w infrastrukturę lotniskową ma zatem ograniczony sens” - przekonywał prezes.

Naturalnym rozwiązaniem problemu zwiększającego się ruchu pasażerskiego byłoby - zdaniem prezesa - jak najszybsze otwarcie Centralnego Portu Komunikacyjnego.

„Jesteśmy na to skazani. Oddanie CPK w roku 2028 jest bardzo napiętym i ambitnym planem. Na razie go realizujemy. Jeśli nie wydarzy się nic złego, jest szansa” - przekonywał Stanisław Wojtera.

 


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
KOMENTARZE
Autor komentarza: ciekawskiTreść komentarza: osiedle z 1 blokiem no ok 100 mieszkań z budynkiem w kształcie sześcianika to szczyt osiągnieć renomowanej firmy . A może trzeba zmienić plan do wybudowania blokowiska, działka trochę kosztowała a jeden bloczek się nie spina .Data dodania komentarza: 1.10.2024, 09:57Źródło komentarza: Zamiast mieszkań na wynajem powstaną deweloperskie. Kolejne osiedle powstanie na OdolanachAutor komentarza: JJBTreść komentarza: Może mieszkańcy chcą by 105 zahaczało a nie zachaczało o Odolany :)Data dodania komentarza: 31.08.2024, 11:41Źródło komentarza: Linia 105 zahaczy o Odolany. Burza po decyzji ZTM-uAutor komentarza: Robert M.Treść komentarza: Dlaczego dzisiaj (11.VIII.24) była muzyka latynoamerykańska zamiast zapowiadanej od dawna bałkańskiej?Data dodania komentarza: 11.08.2024, 19:45Źródło komentarza: Koncerty w Parku SzymańskiegoAutor komentarza: Leo56Treść komentarza: Jaką jesteście Gazetą Woli skoro zdjęcie pod mapką dotyczy Urzędu Skarbowego przy ulicy Jagiellońskiej a to Praga Północ? Nikt tego nie weryfikował, czyli nikt tego nie czyta data artykułu 25.10.2022 13:02 mój wpis 13.07.2024Data dodania komentarza: 13.07.2024, 17:23Źródło komentarza: Na Anielewicza pawilony usługowe jak na Jana Pawła? Określi to plan miejscowyAutor komentarza: LlTreść komentarza: Super artykuł!Data dodania komentarza: 28.06.2024, 22:32Źródło komentarza: Pełna kontrastów ulica Żelazna i jej historia...Autor komentarza: LlTreść komentarza: Poprosimy historię ulicy ZłotejData dodania komentarza: 26.06.2024, 21:27Źródło komentarza: Pełna kontrastów ulica Żelazna i jej historia...