Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
czwartek, 21 listopada 2024 13:29

Planują przebudowę Grzybowskiej. Odbędzie się to kosztem przedwojennej kamienicy?

W przyszłym roku powinien rozpocząć się remont ul. Grzybowskiej, do którego szykują się obecnie drogowcy. Jak dowiedzieliśmy się w interpelacji jednego z wolskich radnych, w projekcie przewidziano rozbiórkę budynku zlokalizowanego przy ul. Grzybowskiej 46, jednego z wolskich ostańców. Co jeszcze się zmieni?

 

O przebudowie znajdującej się w sercu Mirowa ul. Grzybowskiej głośno było już w przeszłości. W poprzedniej dekadzie koncepcja tej inwestycji opierała się głównie na poszerzeniu jezdni do dwóch pasów w każdą stronę. Taką receptę na rosnący w okolicy ruch samochodowy mieli wówczas stołeczni urzędnicy. Do prac jednak nie doszło, bo stara dokumentacja straciła swoją ważność, a Zarząd Miejskich Inwestycji Drogowych zamówił aktualizację projektu.

Obecnie, temat remontu znajdującej się pośród nowo wyrastających biurowców ulicy powrócił. Od stycznia 2022 roku drogowcy starają się o pozwolenie na realizację tej inwestycji. Ich zdaniem zgody powinni uzyskać do końca tego roku, co otworzy ścieżkę do rozpisania przetargu. By przebudowa mogła się odbyć potrzeba jeszcze, aby Rada Warszawy dosypała drogowcom pieniędzy, gdyż projektu tego nie ma w Wieloletniej Prognozie Finansowej m. st. Warszawy. Do sfinansowania inwestycji mają się też dołożyć prywatni inwestorzy. Jeszcze rok temu słyszeliśmy z ratusza o pokryciu przez deweloperów nawet 70% kosztów, jednak dzisiaj udział ten z powodu szalejącej inflacji mógł ulec zmianie.

Co się zmieni? Znamy szczegóły projektu



 

W sprawie ul. Grzybowskiej interpelację złożyła w tym roku dwójka radnych: Aneta Skubida ze Stowarzyszenia Wola Mieszkańców oraz Adam Matusik z Koalicji Obywatelskiej. W odpowiedzi do zapytań radnych drogowcy precyzują, jakie zmiany czekają ulicę oraz kiedy możemy się ich spodziewać.

W nowej koncepcji zmian porzucono pomysł poszerzenia Grzybowskiej o kolejny pas dla samochodów. Pomiędzy al. Jana Pawła II i Towarową przeciwne, pojedyncze pasy ruchu oddzielone będą wyspą. Dodatkowe pasy pojawią się jedynie w obrębie skrzyżowań, dla skręcających pojazdów. Ulica będzie miała nową geometrię i nową nawierzchnię. Uporządkowany zostanie sposób parkowania samochodów. Mają też powstać nowe trasy rowerowe w postaci wydzielonych dróg dla rowerów lub pasów rowerowymi wzdłuż jezdni. Dla bezpieczeństwa pieszych, przejścia zostaną wyposażone w doświetlone azyle. Pojawi się też dodatkowa zieleń.

- Wzdłuż całego rozbudowywanego fragmentu ulicy Grzybowskiej wygospodarowano duże obszary pod zieleńce, w których powstaną nowe nasadzenia drzew, krzewów, traw i bylin oraz zasiane zostaną trawniki. Tereny zielone korespondować będą z układem chodników i ścieżek rowerowych – zaprojektowane obszary zieleni nie wpłyną na funkcjonalność i przepustowość układu komunikacyjnego. - wyjaśnia Dariusz Mosak ze Stołecznego Zarządu Rozbudowy Miasta















 

ul. Grzybowska - fot. Hubert Malczewski | Gazeta Woli

Kamienica z 1939 r. do rozbiórki. Obrońcy zabytków reagują.



 

Planowana przebudowa ma wiązać się także z wyburzeniem kamienicy przy ul. Grzybowskiej 46, której budowa została rozpoczęta w 1939 r. Informacja ta zaniepokoiła szerokie grono mieszkańców oraz mieszkanek Woli i całej Warszawy, którzy w kamienicy widzą przede wszystkim cennego świadka nieistniejącego już miasta, którego należy chronić za wszelką cenę.

- Wykwaterowana i pozbawiona jakiejkolwiek ochrony prawnej czeka na swój koniec. Z przedwojennych zabudowań pomiędzy dzisiejszą ul. Jana Pawła II a Żelazną, zachowała się tylko ta kamienica. Naszym zdaniem warto ją chronić. - zakomunikowało w mediach społecznościowych Stowarzyszenie "Kamień i co?", które w reakcji na plany ratusza złożyło wniosek o wpis do rejestru zabytków kamienicy przy ul. Grzybowskiej 46. Jak przekonują społecznicy, ostaniec ten w czasie II wojny światowej znajdował się w granicach tzw. małego getta.

Radny Matusik w interpelacji pytał też o przyszłość zabytkowy brama do Małego Getta znajdującej się przy skrzyżowaniu ulicy Grzybowskiej i Żelaznej. Jak poinformowali urzędnicy, przyjęte rozwiązania projektowe inwestycji nie ingerują w zabytkowy mur przy skrzyżowaniu ulic Grzybowska-Żelazna, który stanowi obiekt zespołu dawnej fabryki maszyn rolniczych i wyrobów żelaznych „Duschik i Szolce”.















 

Kamienica przy ul. Grzybowskiej 46 oraz zabytkowy mur przy skrzyżowaniu ul. Grzybowskiej i Żelaznej - fot. Hubert Malczewski | Gazeta Woli


IMG20230627112510

IMG20230627112510

IMG20230627112759

IMG20230627112759

IMG20230627112809

IMG20230627112809

IMG20230627112225

IMG20230627112225

IMG20230627112216

IMG20230627112216

IMG20230627112418

IMG20230627112418

IMG20230627112646

IMG20230627112646

IMG20230627112418-1

IMG20230627112418-1

IMG20230627112759-1

IMG20230627112759-1

IMG20230627111632

IMG20230627111632

IMG20230627111538

IMG20230627111538

IMG20230627112843

IMG20230627112843

IMG20230627112846

IMG20230627112846

IMG20230627111519-1

IMG20230627111519-1

IMG20230627111434

IMG20230627111434

IMG20230627111632-1

IMG20230627111632-1

Rośliny za elekrośmieci

Rośliny za elekrośmieci

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

KOMENTARZE
Autor komentarza: MuranowiankaTreść komentarza: Co z miejscami parkingowymi przy ul Esperanto? Mieszkańcy wielu bloków nie mają możliwości parkowania na wydzielonym miejscu przy bloki bo zabudowa z prlu na to nie pozwala. Również np. stary podest który jest w uliczce wewnetrznej bloku należy do moasta, walają się tam śmieci, ale chyba jest tam ujęcie wody...Patrząc na ten plan wygląda, że od strony Esperanto będą wjazdy na osiedle. Już nie mówię o tym, że Esperanto jest zatłoczone, bo zaraz przy Kliffor jest szkoła podstawowa, a tam gdzie ma być planowane wydłużenie miłej jest liceum i po przeciwnej stronie żłobek. Jest to wspaniała dzielnica i znalazł biznesmen sposób na zdegradowanie urokliwego Muranowa.Data dodania komentarza: 22.10.2024, 20:21Źródło komentarza: Pierwszy krok w stronę rozbiórki Klifu. Na ile to realne?Autor komentarza: Bożena WróblewskaTreść komentarza: Brak osiedli na KoleData dodania komentarza: 19.10.2024, 19:05Źródło komentarza: Najlepsze miejsca na Woli. To one budują charakter dzielnicyAutor komentarza: ArcziTreść komentarza: Kurwa by się wzięli za tych złodziei z rządu , gościa na bazarze nie chroni immunitetData dodania komentarza: 19.10.2024, 07:16Źródło komentarza: Działania Policji na wolskim bazarzeAutor komentarza: maniekTreść komentarza: Wizja lokalna? Akurat nic nie będzie w tym czasie kurzyć, hałasować, trąbić, łomotać, pędzić, blokować, wymuszać... no chyba przez przypadek :)Data dodania komentarza: 17.10.2024, 15:53Źródło komentarza: Jaka przyszłość ciężarówek na Odolanach?Autor komentarza: ciekawskiTreść komentarza: osiedle z 1 blokiem no ok 100 mieszkań z budynkiem w kształcie sześcianika to szczyt osiągnieć renomowanej firmy . A może trzeba zmienić plan do wybudowania blokowiska, działka trochę kosztowała a jeden bloczek się nie spina .Data dodania komentarza: 1.10.2024, 09:57Źródło komentarza: Zamiast mieszkań na wynajem powstaną deweloperskie. Kolejne osiedle powstanie na OdolanachAutor komentarza: JJBTreść komentarza: Może mieszkańcy chcą by 105 zahaczało a nie zachaczało o Odolany :)Data dodania komentarza: 31.08.2024, 11:41Źródło komentarza: Linia 105 zahaczy o Odolany. Burza po decyzji ZTM-u