Wiceprezydent Olszewski wraz Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków przedstawili wspólny plan na przebudowę ul. Ordona na Odolanach. Pierwszy etap ma rozpocząć się już w tym roku i obejmować zabezpieczenie zabytkowego bruku oraz pokrycie go nową nawierzchnią. W drugim, długoterminowym etapie, który obejmuje kompleksową i docelową przebudowę ulicy powstanie linia tramwajowa, a zabytkowy bruk zostanie odsłonięty.
- Uzgodniliśmy kwestię modernizacji ul. Ordona, która będzie odbywać się w dwóch etapach: w perspektywie krótko- i długoterminowej. Podczas modernizacji ulic i dróg musimy pamiętać, że pewne elementy naszego miasta wpisane są w tkankę związaną z dziedzictwem historycznym Warszawy. My tej przeszłości nie chcemy tak po prostu niweczyć. Nasze rozmowy z prof. Lewickim były poświęcone temu, żeby nie zaprzepaszczać szansy związanej z możliwością odpowiedniego eksponowania bruku i elementów, które są zabytkowe. W tym przypadku udało nam sie znaleźć rozwiązanie, dzięki któremu uda nam się osiągnąć obydwa cele istotne dla mieszkańców - zarówno tych, którzy korzystają z infrastruktury komunikacyjnej, i tych którzy dbają o dziedzictwo - mówi Michał Olszewski, wiceprezydent Warszawy.
A mieszkańcy skarżą się przede wszystkim na zapylenie i ogromny hałas, który powodują przejeżdżające po bruku samochody ciężarowe. Na Odolanach funkcjonuje cały czas przemysł, który stanowi dla mieszkańców osiedla ogromną uciążliwość. Liczne przejeżdzajace ciężarówki i betoniarki, które jeszcze kilka lat temu jeździły również nocą, są zmorą mieszkających tu warszawiaków i warszawianek. Na tyłach ul. Gniewkowskiej mieści się bowiem potężne zaplecze produkujące materiały budowlane i póki co, nie ma wiążących deklaracji ze strony spółek rządowych, że miałoby się to zmienić. Jednak wielu mieszkańców Odolan było przeciwnych całkowitej likwidacji bruku, upatrując w nim cenną i unikatową wartość okolicy, gdyż bruku się już dziś nie stosuje. Z tego też powodu zapadła decyzja o przykryciu bruku nową nawierzchnią, która ograniczy hałas do momentu, w którym era przemysłu na Odolanach przejdzie do historii.
- Pierwszy etap będzie obejmował zabezpieczenie bruku specjalną, dodatkową nawierzchnią i dodatkowymi wzmocnieniami. Jednocześnie te najbardziej zniszczone fragmenty, których nie da się naprawić zostaną przełożone. Drugi etap remontu ulicy będzie obejmował kompleksowe zmiany związane z wprowadzeniem tramwaju i dodatkowych elementów komunikacyjnych. Przyjęte przez nas rozwiązanie zapewnia zachowanie bruku w dobrej formie, ale też komfort mieszkańcom. - dodał prof. Jakub Lewicki, Mazowiecki Wojewódzki Konserwator Zabytków.
Założenia przewidują, że ul. Ordona zostanie przebudowana na brukowanym odcinku między ul. Stańczyka a budynkiem o numerze 5B. Dziś ta przestrzeń jest całkowicie zdegradowana i pozbawiona jakiejkolwiek organizacji. O środki na modernizację ulicy, ratusz wnioskować będzie na najbliższej sesji Rady Warszawy. Gdy pieniądze zostaną przyznane, zostanie przygotowana dokumentacja, a następnie zabezpieczenie i wykonanie nowej nawierzchni - bruk zostanie wyrównany, pokryty siatką, a potem asfaltem. Kolejnym rokiem będzie stworzenie dokumentacji docelowej, która będzie zakładała przeprowadzenie ulicą Ordona linii tramwajowej, zgodnie z zapisami opracowywanego planu miejscowego. Rozpoczęcie samego remontu ul. Ordona przewidywane jest na drugą połowę roku, a prace zakończyć mają się najpóźniej wiosną 2024 roku.
Jednocześnie, w porozumieniu z właścicielami zakładów przemysłowych – Urząd m.st. Warszawy prowadzi prace przygotowawcze pod budowę tzw. drogi technicznej, która pozwoli na wyprowadzenie ruchu ciężkiego z ul. Ordona.
To nie koniec inwestycji na Odolanach
Oprócz przebudowy ul. Ordona, duże zmiany czekają także ul. Jana Kazimierza. Miasto właśnie ogłosiło przetarg na wykonanie prac. Na całej długości zostanie przebudowana jezdnia, chodniki oraz zjazdy na posesje. Powstanie też droga dla rowerów. Miejsca postojowe zostaną wyznaczone w zatokach parkingowych, a na przejściach zastosowane będą elementy uspokojenia ruchu w postaci azyli (wysp dzielących) o szerokości 2,5 m. Pojawić się ma także nowa zieleń. Sam kształt przebudowy konsultowany był konsultowany z mieszkańcami, a do projektu wpłynęło łącznie prawie 200 różnych uwag.
- Szukamy wykonawcy prac na Jana Kazimierza, które zakończą się dwadzieścia miesięcy od momentu podpisania umowy. Dwadzieścia miesięcy, gdyż jest konieczność podzielenia tych prac na etapy, tak, aby mieszkańcy mieli cały czas możliwość wyjazdu z osiedla - tłumaczył Łukasz Puchalski, dyrektor Zarządu Dróg Miejskich.
- Mam nadzieję, że uda się szybko rozpocząć remont Jana Kazimierza, a mieszkańcy będą w końcu w stanie odetchnąć od uciążliwości, które mają na ul. Ordona. Na Odolanach planujemy też kolejne inwestycje oświatowe, które w dzielnicy Wola nabrały bardzo szybkiego tempa. Wybudowaliśmy szkołę na Karlińskiego, a teraz jest nowa koncepcja szkoły na rogu Kasprzaka i Ordona, gdzie rozpoczęliśmy pracę w zakresie inwentaryzacji działki i wykonania studium wykonalności. Mamy też szkołę na ul. Grabowskiej, która też będzie rozbudowywana, więc liczę na to, że naszymi wspólnymi działaniami Odolany będą każdego dnia się zmieniać - podsumowuje Krystian Wilk, radny Dzielnicy Wola
fot. Hubert Malczewski | Gazeta Woli
Napisz komentarz
Komentarze