Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
czwartek, 21 listopada 2024 20:27

"Rowerowa piątka Trzaskowskiego". Są pieniądze na ścieżkę w al. Solidarności

Na ostatniej sesji Rada Warszawy dała zielone światło na budowę drogi rowerowej wzdłuż wolskiego odcinka al. Solidarności. Radni przyznali 10 mln złotych na zapowiadaną już wcześniej inwestycję, która uzupełni wyraźną lukę w sieci rowerowej stolicy. Choć nie do końca.

Rowerowa piątka Trzaskowskiego - pod takim hasłem wiosną 2021 roku ogłoszono plan wyznaczenia pięciu tras rowerowych w centrum, gdzie pomimo wielu inwestycji rowerowych nadal brakuje spójnej sieci rowerowej. Mówiło się, że rowerzyści mogą bardziej komfortowo przemieszczać się na wielu peryferyjnych ulicach niż w Śródmieściu. A przecież coraz większa dostępność ścieżek rowerowych jest podstawowym warunkiem dla osiągnięcia zrównoważonej mobilności, której potrzebujemy szczególnie w centrum.

Jedną z głównych ulic, która w dalszym ciągu jest nieprzyjazna i niedostosowana do jazdy rowerem jest al. Solidarności na swoim lewobrzeżnym odcinku. Trzy szerokie pasy ruchu w każdą stronę, w tym buspas, sprawiają że jazda rowerem po jezdni jest dla mieszkańców utrudniona i potencjalnie niebezpieczna.

Efekt jest taki, że większość z nich lawiruje między pieszymi na chodniku. Warszawiacy i urzędnicy dostrzegali potrzebę, ale nie była ona dotychczas szczególnym priorytetem w planach rozwojowych miasta. W zeszłym roku sytuacja zmieniła się. W rowerowych planach na najbliższe lata uwzględniono przedłużenie wytyczonego w 2020 r. szlaku rowerowego Górczewska - Leszno przez al. "Solidarności" do pl. Bankowego, a dalej ul. Marszałkowską do centrum.

Al. Solidarności, skrzyżowanie z ul. Żelazną | Fot. Zarząd Dróg Miejskich

Są pieniądze, ale tylko na wolski odcinek

Tydzień temu podczas marcowej sesji Rady Warszawy przyznano finansowanie dla dwóch rowerowych inwestycji, mających być kontynuacją wizji ratusza - 'Nowego Centrum Warszawy'. W portfelu miasta zarezerwowano 10 mln na projekt i budowę drogi dla rowerów w alei “Solidarności” oraz analogicznie 6 mln dla ulicy gen. Andersa.

Plany są jasne - w al. “Solidarności” ratusz w pierwszej kolejności chce zająć się odcinkiem od ul. Okopowej do al. Jana Pawła II. Połączy on istniejące drogi dla rowerów na tych ulicach oraz przedłuży rowerowy korytarz wzdłuż ul. Górczewskiej i Leszna, prowadzący z Bemowa i Woli do centrum. Wstępnie planuje się również remont chodników oraz miejsca dla nowej zieleni. Na potrzeby projektu prawdopodobne jest wykorzystanie części jezdni i przeniesienie na nią parkowania z chodników. Na jazdę nowym odcinkiem będziemy musieli poczekać około 2 lat.

Niewykorzystana szansa

Nie wiadomo jednak, co z odcinkiem między al. Jana Pawła a pl. Bankowym. W najbliższej perspektywie nie planuje się połączenia z placem Bankowym, gdyż nie ma na niego zarezerwowanych pieniędzy. Zarząd Dróg Miejskich na razie "nie może niczego obiecać". To niewykorzystana szansa na połączenie z już projektowaną drogą dla rowerów na ulicy Marszałkowskiej (od skrzyżowania z ul. Królewską do placu Bankowego), która docelowo ma się łączyć z trasą na ul. Andersa. A ta na Andersa będzie budowana w podobnym czasie, co ta wzdłuż wolskiego odcinka al. Solidarności.

Fot. główne - Pełnomocnik Prezydenta Warszawy ds. komunikacji rowerowej


20190724_UD_Wola_bariery_architektoniczne-1-800x532

20190724_UD_Wola_bariery_architektoniczne-1-800x532

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

KOMENTARZE
Autor komentarza: MuranowiankaTreść komentarza: Co z miejscami parkingowymi przy ul Esperanto? Mieszkańcy wielu bloków nie mają możliwości parkowania na wydzielonym miejscu przy bloki bo zabudowa z prlu na to nie pozwala. Również np. stary podest który jest w uliczce wewnetrznej bloku należy do moasta, walają się tam śmieci, ale chyba jest tam ujęcie wody...Patrząc na ten plan wygląda, że od strony Esperanto będą wjazdy na osiedle. Już nie mówię o tym, że Esperanto jest zatłoczone, bo zaraz przy Kliffor jest szkoła podstawowa, a tam gdzie ma być planowane wydłużenie miłej jest liceum i po przeciwnej stronie żłobek. Jest to wspaniała dzielnica i znalazł biznesmen sposób na zdegradowanie urokliwego Muranowa.Data dodania komentarza: 22.10.2024, 20:21Źródło komentarza: Pierwszy krok w stronę rozbiórki Klifu. Na ile to realne?Autor komentarza: Bożena WróblewskaTreść komentarza: Brak osiedli na KoleData dodania komentarza: 19.10.2024, 19:05Źródło komentarza: Najlepsze miejsca na Woli. To one budują charakter dzielnicyAutor komentarza: ArcziTreść komentarza: Kurwa by się wzięli za tych złodziei z rządu , gościa na bazarze nie chroni immunitetData dodania komentarza: 19.10.2024, 07:16Źródło komentarza: Działania Policji na wolskim bazarzeAutor komentarza: maniekTreść komentarza: Wizja lokalna? Akurat nic nie będzie w tym czasie kurzyć, hałasować, trąbić, łomotać, pędzić, blokować, wymuszać... no chyba przez przypadek :)Data dodania komentarza: 17.10.2024, 15:53Źródło komentarza: Jaka przyszłość ciężarówek na Odolanach?Autor komentarza: ciekawskiTreść komentarza: osiedle z 1 blokiem no ok 100 mieszkań z budynkiem w kształcie sześcianika to szczyt osiągnieć renomowanej firmy . A może trzeba zmienić plan do wybudowania blokowiska, działka trochę kosztowała a jeden bloczek się nie spina .Data dodania komentarza: 1.10.2024, 09:57Źródło komentarza: Zamiast mieszkań na wynajem powstaną deweloperskie. Kolejne osiedle powstanie na OdolanachAutor komentarza: JJBTreść komentarza: Może mieszkańcy chcą by 105 zahaczało a nie zachaczało o Odolany :)Data dodania komentarza: 31.08.2024, 11:41Źródło komentarza: Linia 105 zahaczy o Odolany. Burza po decyzji ZTM-u