Na ostatniej sesji Rada Warszawy dała zielone światło na budowę drogi rowerowej wzdłuż wolskiego odcinka al. Solidarności. Radni przyznali 10 mln złotych na zapowiadaną już wcześniej inwestycję, która uzupełni wyraźną lukę w sieci rowerowej stolicy. Choć nie do końca.
Rowerowa piątka Trzaskowskiego - pod takim hasłem wiosną 2021 roku ogłoszono plan wyznaczenia pięciu tras rowerowych w centrum, gdzie pomimo wielu inwestycji rowerowych nadal brakuje spójnej sieci rowerowej. Mówiło się, że rowerzyści mogą bardziej komfortowo przemieszczać się na wielu peryferyjnych ulicach niż w Śródmieściu. A przecież coraz większa dostępność ścieżek rowerowych jest podstawowym warunkiem dla osiągnięcia zrównoważonej mobilności, której potrzebujemy szczególnie w centrum.
Jedną z głównych ulic, która w dalszym ciągu jest nieprzyjazna i niedostosowana do jazdy rowerem jest al. Solidarności na swoim lewobrzeżnym odcinku. Trzy szerokie pasy ruchu w każdą stronę, w tym buspas, sprawiają że jazda rowerem po jezdni jest dla mieszkańców utrudniona i potencjalnie niebezpieczna.
Efekt jest taki, że większość z nich lawiruje między pieszymi na chodniku. Warszawiacy i urzędnicy dostrzegali potrzebę, ale nie była ona dotychczas szczególnym priorytetem w planach rozwojowych miasta. W zeszłym roku sytuacja zmieniła się. W rowerowych planach na najbliższe lata uwzględniono przedłużenie wytyczonego w 2020 r. szlaku rowerowego Górczewska - Leszno przez al. "Solidarności" do pl. Bankowego, a dalej ul. Marszałkowską do centrum.
Są pieniądze, ale tylko na wolski odcinek
Tydzień temu podczas marcowej sesji Rady Warszawy przyznano finansowanie dla dwóch rowerowych inwestycji, mających być kontynuacją wizji ratusza - 'Nowego Centrum Warszawy'. W portfelu miasta zarezerwowano 10 mln na projekt i budowę drogi dla rowerów w alei “Solidarności” oraz analogicznie 6 mln dla ulicy gen. Andersa.
Plany są jasne - w al. “Solidarności” ratusz w pierwszej kolejności chce zająć się odcinkiem od ul. Okopowej do al. Jana Pawła II. Połączy on istniejące drogi dla rowerów na tych ulicach oraz przedłuży rowerowy korytarz wzdłuż ul. Górczewskiej i Leszna, prowadzący z Bemowa i Woli do centrum. Wstępnie planuje się również remont chodników oraz miejsca dla nowej zieleni. Na potrzeby projektu prawdopodobne jest wykorzystanie części jezdni i przeniesienie na nią parkowania z chodników. Na jazdę nowym odcinkiem będziemy musieli poczekać około 2 lat.
Niewykorzystana szansa
Nie wiadomo jednak, co z odcinkiem między al. Jana Pawła a pl. Bankowym. W najbliższej perspektywie nie planuje się połączenia z placem Bankowym, gdyż nie ma na niego zarezerwowanych pieniędzy. Zarząd Dróg Miejskich na razie "nie może niczego obiecać". To niewykorzystana szansa na połączenie z już projektowaną drogą dla rowerów na ulicy Marszałkowskiej (od skrzyżowania z ul. Królewską do placu Bankowego), która docelowo ma się łączyć z trasą na ul. Andersa. A ta na Andersa będzie budowana w podobnym czasie, co ta wzdłuż wolskiego odcinka al. Solidarności.
Fot. główne - Pełnomocnik Prezydenta Warszawy ds. komunikacji rowerowej
Napisz komentarz
Komentarze