Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
piątek, 22 listopada 2024 01:32

Rowery miejskie powracają na ulice. Będzie łatwiej i wygodniej

Od 1 marca na stołeczne ulice powracają rowery miejskie. Nowa odsłona systemu Veturilo to zmiany m.in. w sposobie wypożyczania i zwracania pojazdów oraz odświeżona wersja aplikacji. Pomimo małej rewolucji i całkiem nowej floty pojazdów, cennik za wypożyczenie pozostaje ten sam.

Miejska mobilność przechodzi w ostatnich latach przechodzi prawdziwą rewolucję. Widać to gołym okiem na warszawskich ulicach, po których coraz częściej mieszkańcy i mieszkanki miasta poruszają się rowerami czy hulajnogami elektrycznymi. Sprzyja temu powstawanie dróg rowerowych na kolejnych ulicach oraz wzrost dostępności alternatywnych dla samochodu środków transportu - chociażby poprzez Veturilo, czyli miejski system wypożyczania rowerów, który w Warszawie funkcjonuje już dekadę.

Ale dekada ta dla systemu Veturilo, pomimo jego niewątpliwego sukcesu wyglądała różnie. Do 2018 roku, kiedy to system zanotował 6,44 mln wypożyczeń rowerów liczba jego użytkowników co roku wzrastała. Jednak 2019 r. przyniósł pierwszy spadek - wypożyczeń było już pół miliona mniej. Sytuację pogorszyła już tylko pandemia, sprawiająca że w 2020 roku było tylko 3,18 miliona wynajmów i choć w następnych latach liczba ta systematycznie rosła, to daleko jej do poziomu zainteresowania z 2018 roku. Zacinające się elektrozamki, coraz gorszy stan techniczny rowerów oraz przestarzała aplikacja sprawiały, że atrakcyjność Veturilo nigdy nie powróciła do wyników sprzed pandemii.

Koniec z "wyszarpywaniem" rowerów ze stacji

Przywrócić świetność dla Veturilo ma szansę jego nowa odsłona, dzięki umowie, którą Zarząd Dróg Miejskich podpisał z firmą Nextbike na obsługę systemu roweru publicznego w latach 2023-2028. Od 1 marca obowiązywać będą nowe zasady, dzięki czemu wypożyczanie i zwracanie pojazdów ma być łatwiejsze i wygodniejsze. Do niechlubnej historii przechodzi wpinanie rowerów w elektrozamki, bo każdy, kto wypożyczał rowery miejskie z pewnością nie raz spotkał się z "wyszarpywaniem" rowerów ze stacji. Od teraz, na wszystkich stacjach zamontowane zostały standardowe stojaki w kształcie odwróconej liter U, a blokada, przymocowana do tylnego koła, odblokowywana będzie z poziomu aplikacji mobilnej. Każdy z 3 tysięcy stojaków wchodzących w skład 300 stacji będzie oznaczony wielojęzyczną naklejką, która jeszcze ułatwi odróżnienie parkingu dla rowerów Veturilo od innych podobnych tego typu konstrukcji. Znika także możliwość wypożyczenia roweru poprzez specjalny totem - teraz będzie to możliwe wyłącznie poprzez aplikację.

Nowe Veturilo wprowadza również nowe pojęcie “strefy zwrotu”. To dodatkowe punkty, w których, poza stacjami, będzie można zakończyć wypożyczenie. Takich punktów na start będzie ok. 1,5 tysiąca. Ich siatka została opracowana w oparciu o wybrane publiczne parkingi rowerowe. To takie same stojaki jak te, przy których już od ponad roku można zostawiać hulajnogi elektryczne. One również oznakowane są wielojęzyczną naklejką – z symbolem roweru i hulajnogi. Strefy i stacje będą od siebie oczywiście wyraźnie odróżnione na stronie i w nowej aplikacji mobilnej Veturilo, bo za pozostawienie roweru w strefach zwrotu będzie dodatkowa opłata w wysokości 15 zł. Jednak w momencie, gdy wypożyczymy rower ze strefy zwrotu i odstawimy go na zwyczajnej stacji na nasze konto trafi bonusowe 5 zł.

Na początek, do dyspozycji rowerzystów i rowerzystek będzie 300 stacji miejskich we wszystkich 18 dzielnicach Warszawy. Na Woli będzie 35 stacji, co plasuje naszą dzielnicę na drugim miejscu, jeśli chodzi o ich ilość. Wolę wyprzedza jedynie Śródmieście.

fot. Hubert Malczewski | Gazeta Woli


Tak-bedzie-wygladal-rower-Veturilo-2023_fot.-ZDM

Tak-bedzie-wygladal-rower-Veturilo-2023_fot.-ZDM

Tak-bedzie-wygladal-rower-Veturilo-2023_fot.-ZDM

Tak-bedzie-wygladal-rower-Veturilo-2023_fot.-ZDM

331917396_209014924997678_6583470973939656647_n

331917396_209014924997678_6583470973939656647_n

334213395_1426546374753351_3189507478122479562_n

334213395_1426546374753351_3189507478122479562_n

331870252_967728764216380_8163856241288696621_n

331870252_967728764216380_8163856241288696621_n

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

KOMENTARZE
Autor komentarza: MuranowiankaTreść komentarza: Co z miejscami parkingowymi przy ul Esperanto? Mieszkańcy wielu bloków nie mają możliwości parkowania na wydzielonym miejscu przy bloki bo zabudowa z prlu na to nie pozwala. Również np. stary podest który jest w uliczce wewnetrznej bloku należy do moasta, walają się tam śmieci, ale chyba jest tam ujęcie wody...Patrząc na ten plan wygląda, że od strony Esperanto będą wjazdy na osiedle. Już nie mówię o tym, że Esperanto jest zatłoczone, bo zaraz przy Kliffor jest szkoła podstawowa, a tam gdzie ma być planowane wydłużenie miłej jest liceum i po przeciwnej stronie żłobek. Jest to wspaniała dzielnica i znalazł biznesmen sposób na zdegradowanie urokliwego Muranowa.Data dodania komentarza: 22.10.2024, 20:21Źródło komentarza: Pierwszy krok w stronę rozbiórki Klifu. Na ile to realne?Autor komentarza: Bożena WróblewskaTreść komentarza: Brak osiedli na KoleData dodania komentarza: 19.10.2024, 19:05Źródło komentarza: Najlepsze miejsca na Woli. To one budują charakter dzielnicyAutor komentarza: ArcziTreść komentarza: Kurwa by się wzięli za tych złodziei z rządu , gościa na bazarze nie chroni immunitetData dodania komentarza: 19.10.2024, 07:16Źródło komentarza: Działania Policji na wolskim bazarzeAutor komentarza: maniekTreść komentarza: Wizja lokalna? Akurat nic nie będzie w tym czasie kurzyć, hałasować, trąbić, łomotać, pędzić, blokować, wymuszać... no chyba przez przypadek :)Data dodania komentarza: 17.10.2024, 15:53Źródło komentarza: Jaka przyszłość ciężarówek na Odolanach?Autor komentarza: ciekawskiTreść komentarza: osiedle z 1 blokiem no ok 100 mieszkań z budynkiem w kształcie sześcianika to szczyt osiągnieć renomowanej firmy . A może trzeba zmienić plan do wybudowania blokowiska, działka trochę kosztowała a jeden bloczek się nie spina .Data dodania komentarza: 1.10.2024, 09:57Źródło komentarza: Zamiast mieszkań na wynajem powstaną deweloperskie. Kolejne osiedle powstanie na OdolanachAutor komentarza: JJBTreść komentarza: Może mieszkańcy chcą by 105 zahaczało a nie zachaczało o Odolany :)Data dodania komentarza: 31.08.2024, 11:41Źródło komentarza: Linia 105 zahaczy o Odolany. Burza po decyzji ZTM-u