"Prowizoryczne naprawy przestały zdawać egzamin" - mówią drogowcy i ogłaszają przetarg na remont ronda "Radosława". Na jednym z najpopularniejszych rond w Warszawie w całości zostanie wymieniona nawierzchnia, ale na tym nie koniec.
Rondo Zgrupowania AK "Radosław" jest jednym z najbardziej znanych warszawskich rond. Podzielone na pół pomiędzy Wolę i Śródmieście, z równą sympatią traktowane jest również przez mieszkańców Żoliborza, którego administracyjna granica leży rzut beretem, bowiem jedyne pół kilometra dalej. Młode pokolenie zna je jako "Radosław", podczas gdy w świadomości starszych pokoleń pozycję genius loci ronda do dziś zajmuje mityczna "Babka", bo taką nazwę nosiło ono do 2001 roku. Skąd jednak wzięła się babka?
"Kluczem do rozwiązania zagadki z Babką jest zaś stare zdjęcie ze „Stolicy”, na którym rzeczone rondo, oplecione sznurem samochodów niezależnie od pory dnia, wówczas – z początkiem lat 60. – jawi się jako księżycowy krajobraz. Kształt pośrodku, oglądany z góry, przypomina babkę, usypaną przez podwórkowych smarkaczy z piasku i przyklepaną łopatką, by zanadto nie wyrosła. Jesteśmy w domu, bo o to właśnie chodziło, choć zamiast piasku był gruz warszawskiego getta, zwożony tutaj z rejonu Hali Mirowskiej, gdzie czyszczono teren pod nowo powstającą trasę N-S, dziś aleję Jana Pawła II, wtedy Marchlewskiego" - pisze w felietonie dla Gazety Wyborczej Beata Chomątowska, polska pisarka i dziennikarka oraz znana badaczka Muranowa.
Nowy asfalt. Zyskają też piesi i rowerzyści
Lata intensywnej eksploatacji ronda sprawiły, że stan infrastruktury drogowej zaczął się w pogarszać w szybkim tempie. Prowizoryczne naprawy przestały zdawać egzamin, dlatego zdecydowano o przeprowadzeniu kapitalnego remontu. Planowane prace zakładają wymianę nawierzchni jezdni na całym rondzie. Nowy asfalt ułożymy również na wschodniej jezdni al. Jana Pawła (od ul. Stawki do ronda). Droga zostanie wzmocniona przy pomocy siatki szklano-węglowej. Ten rodzaj siatki stosuje się na ulicach o wysokim natężeniu ruchu – a taki właśnie jest na rondzie „Radosława”. Siatka szklano-węglowa doskonale radzi sobie z siłami powstającymi podczas częstego hamowania czy postoju. Jest również odporna na wysokie temperatury. Dzięki wykorzystaniu siatki szklano-węglowej jesteśmy w stanie znacząco wydłużyć żywotność nawierzchni jezdni. Dzięki szczególnie trwałej i sprężystej strukturze siatka może zapobiec powstawaniu spękań czy trwałych deformacji asfaltu.
W planach drogowców jest również remont starych, wysłużonych chodników oraz dróg dla rowerów. Dziś ich nawierzchnia wykonana jest z kostki brukowej, której w Warszawie już się nie stosuje. W zamian za to piesi mają dostać chodniki z płyt betonowych o wymiarach 50×50 cm, a rowerzyści asfaltowe drogi dla rowerów. Wymienione zostaną też krawężniki. Na tym nie koniec – zyskać mają również pasażerowie transportu publicznego – wyremontowany zostanie przystanek autobusowy przy ul. Stawki.
Zarząd Dróg Miejskich na oferty w ogłoszonym przetargu czeka do 13 marca. Jeżeli uda się wyłonić wykonawcę, to będzie on miał na wykonanie prac 5 miesięcy od momentu podpisania umowy.
Napisz komentarz
Komentarze