Każdy chciałby zaparkować tuż pod drzwiami swojego domu, bądź miejsca, gdzie ma do załatwienia jakąś sprawę. Jednak żyjemy w stolicy jednego z największych europejskich krajów, gdzie liczba miejsc parkingowych jest - i musi być ograniczona. Chodniki blokowane przez auta, zastawione przejścia i skrzyżowania oraz zniszczone tereny zielone to smutna, warszawska codzienność. Strażnicy miejscy, zmuszeni do interwencji, często spotykają się z pytaniem: „Gdzie miałem zaparkować?”. Odpowiedź jest prosta – tam, gdzie to dozwolone. Ale czy naprawdę potrzeba kary, by zacząć myśleć nie tylko o sobie?
Dążenie do poprawy jakości życia w naszym mieście wymaga od nas zmiany podejścia do planowania przestrzennego. Aby Warszawa była miejscem, gdzie żyje się wygodnie i przyjemnie, musimy postawić na zrównoważony rozwój, który uwzględnia potrzeby wszystkich mieszkańców – pieszych, rowerzystów, osób starszych, a także tych najmłodszych. Współczesne miasto to nie tylko asfaltowe drogi i parkingi, ale przede wszystkim przestrzeń, w której możemy swobodnie poruszać się pieszo, cieszyć się cieniem drzew, usiąść na ławce czy bezpiecznie przejechać rowerem. Oznacza to inwestowanie w rozwój infrastruktury, która sprzyja aktywnym formom spędzania czasu. Chodniki muszą być szerokie i przyjazne dla pieszych, by spacer po mieście był przyjemnością, a nie koniecznością. A żeby tak było - musimy ograniczyć nielegalne parkowanie.
Jakie przepisy najczęściej łamią kierowcy?
Oto wykroczenia, które zazwyczaj popełniają kierowcy:
- Niszczenie zieleni. Mandat: do 1000 zł – KW Art. 144. 1.
- Zastawienie chodnika (mniej niż 1,5 m). Mandat: 100 zł – PoRD Art. 47. 1.
- Korzystanie niezgodnie z przeznaczeniem (np. parkowanie na zieleni lub sug. przejściu dla pieszych). Mandat: do 3000 zł – PoRD Art. 45. 1.4.
- Zatrzymanie pojazdu na przejściu dla pieszych lub przejeździe dla rowerów, a także w odległości poniżej 10 m od tego przejścia lub przejazdu (na drodze dwukierunkowej również 10 m za przejściem lub przejazdem). Mandat od 100 do 300 zł (PoRD Art. 49. 1.2. Zabrania się zatrzymania pojazdu na przejściu dla pieszych, na przejeździe dla rowerów oraz w odległości mniejszej niż 10 m przed tym przejściem lub przejazdem; na drodze dwukierunkowej o dwóch pasach ruchu zakaz ten obowiązuje także za tym przejściem lub przejazdem).
- Parkowanie poza liniami wyznaczającymi miejsce postojowe. Mandat 100 zł - 1 punkt karny, KW art. 92 § 1 w związku z § 90 ust. 2-3 Rozporządzenia Ministrów Infrastruktury oraz Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 31 lipca 2002 r. w sprawie znaków i sygnałów drogowych
- Parkowanie na podjeździe (drodze pożarowej) Art. 130a. [Usunięcie pojazdu z drogi. Przepadek pojazdu. Koszty usunięcia. Blokada kół pojazdu] Mandat: 100 zł + koszt usunięcia pojazdu osobowego od 606 do 697 złotych
Zakaz zatrzymywania się (znak B-36). Mandat: 100 zł 1 punkt karny Art. 92. § 1. KW, w związku z § 28. ust. 2. Rozporządzenie Ministrów Infrastruktury oraz Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 31 lipca 2002 r. w sprawie znaków i sygnałów drogowych.
Zobacz, jak w tym tygodniu parkowali kierowcy
Napisz komentarz
Komentarze